Simulators of geological and geomorphological processes: contributions to education and training in geosciences and earth sciences

Abstract

The teaching of Geography, especially in the area of ​​Geomorphology, presupposes a capacity, on the part of the teacher, to make understandable several phenomena and processes that, often, are beyond the empirical knowledge of the student. Thus, using didactic resources such as models, models and multimedia equipment becomes necessary to facilitate the representation of different dynamics that, at different scales, become difficult to understand. In view of this, we present two simulators of geological and geomorphological dynamics constructed from the initiative of students and professors of the "Geology, Geomorphology and Water Resources Laboratory" of FCT / UNESP, with the aim of contributing to the teaching of Geomorphology and Geosciences in general, mainly regarding the teaching of phenomena related to tectonisms, surface runoff and erosive processes.

Author Biographies

João Paulo de Oliveira Pimenta, São Paulo State University Julio de Mesquita Filho, Brazil

Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Campus de Presidente Prudente

Isabel Cristina Moroz Caccia Gouveia, São Paulo State University Julio de Mesquita Filho, Brazil

Professora do Departamento de Geografia da Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Campus de Presidente Prudente

Ronaldo Celso Messias Correia, São Paulo State University Julio de Mesquita Filho, Brazil

Professor do Departamento de Matemática e Computação da Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Campus de Presidente Prudente

References

CASSETI, Valter. Ambiente e apropriação do relevo. São Paulo: Contexto, 1991.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz & Terra, 2004.
KIRNER, Claudio; SISCOUTTO, Robson A.. Fundamentos de Realidade Virtual e Aumentada. In: Realidade virtual e aumentada: conceitos, projeto e aplicações. Livro do IX Symposium on Virtual and Augmented Reality, Petrópolis (RJ), Porto Alegre: SBC. 2007.
KIRNER, Claudio; KIRNER, Tereza Gonçalves. Evolução e tendências da Realidade Virtual e da Realidade Aumentada. Realidade Virtual e Aumentada: Aplicações e Tendências. Cap, v. 1, p. 10-25, 2011.
KIRNER, Claudio. Desenvolvimento de aplicações Educacionais Adaptáveis Online com Realidade Aumentada. In: Tendências e Técnicas em Realidade Aumentada, v. 3, p. 9-25, 2013. Disponível em: http://comissoes.sbc.org.br/ce-rv/documentos/pre_SVR%202013.pdf Acesso em: 01 nov. 2016.
RODELLO, Ildeberto A. et al. Realidade Virtual e Aumentada Aplicada na Área de Negócios: casos na área de Marketing e de Projeto e Desenvolvimento de Produtos. In: Tendências e Técnicas em Realidade Aumentada, v. 3, p. 43-59, 2013. Disponível em: http://comissoes.sbc.org.br/ce-rv/documentos/pre_SVR%202013.pdf Acesso em: 01 nov. 2016.
ROSS, Jurandyr L. S. Geografia do Brasil. São Paulo: EDUSP, 2014.
TASSINARI, C. C. G.; DIAS NETO, C. de M. Tectônica Global. In: TEIXEIRA, Wilson et al. (orgs.) Decifrando a Terra. 2. ed. São Paulo: Compa
ZORZAL, Ezequiel Roberto, et al. Aplicação de jogos educacionais com realidade aumentada. RENOTE 6.2 (2008). Disponível em http://www.seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/14575/8482 Data: 15 fev. 2017.
Published
17/12/2018
How to Cite
PIMENTA, João Paulo de Oliveira; GOUVEIA, Isabel Cristina Moroz Caccia; CORREIA, Ronaldo Celso Messias. Simulators of geological and geomorphological processes: contributions to education and training in geosciences and earth sciences. Geosaberes, Fortaleza, v. 10, n. 20, p. 1 - 13, dec. 2018. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/679>. Date accessed: 28 mar. 2024. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v10i20.679.
Section
ARTICLES