THE SPATIAL REPRESENTATIONS OF CHILDREN WITH VISUAL IMPAIRMENT: PERCEPTION AND EXPERIENCES

Abstract

This article has the purpose to explain the perspective between Cartographic Literacy and historical-cultural theory. From the spatial concepts of location, projection, orientation and symbolization, we aim to analyze the perception of the geographic space and the place of children in their representations under daily life spaces, and enable a conception based on the historical-cultural perspective. The experiences reports allowed to list elements that are relevant in the representations of children with visual impairment emphasizing their looks and perceptions, highlighting in results that the formation of spatial concepts are socially composed by mediation and social interaction, articulated to affectivity, imagination, daily life and experiences in the geographic space.

Author Biography

Leia de Andrade, State University of Maringá, Brazil

Collaborating Professor at the Department of Geography, State University of Maringá (UEM), State University of Paraná (UNESPAR).

References

ANDRADE, L. A construção dos conceitos espaciais em crianças com deficiência visual na escola sob a perspectiva histórico-cultural. Tese defendida no Programa de Pós-graduação em Geografia da Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2018, 253p.

BATISTA, C. G. Formação de conceitos em crianças cegas: questões teóricas e implicações educacionais. Psicologia: teoria e pesquisa. Vol. 21, n.1, p.07-15, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-37722005000100003

DUARTE, M. L. B. Desenho infantil e seu ensino a crianças cegas: razões e métodos. Curitiba, PR: Editora Insight, 2011, 204p.

LAVARDA, S.T. F.; BIDARRA, J. A dêixis como um “complicador/facilitador” no contexto cognitivo e lingüístico em ambiente educacional face aos alunos com deficiência visual. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v.13, n.3, p. 309-324, set.-dez. 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-65382007000300002 Acesso em 25 out. 2023

LEONTIEV, A. N. Uma contribuição à Teoria do desenvolvimento da Psique infantil. In: Vygotsky L. S. Luria A. R. e Leontiev A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2010.

MILLAR, S. Understanding and representing space: Theory and evidence for Studies with blind and sighted children. Oxford, UK: Oxford University Press. 1994.

OCHAITA E.; HUERTAS J. A. Conocimento del espacio, representación y movilidad en las personas ciegas. Infancia y Aprendizagem. - 1988, 43. - pp. 123-138. Disponível em: https://sid-inico.usal.es/idocs/F8/ART11425/conocimiento_espacio_representacion.pdf Acesso em 25 out. 2023

OLIVEIRA, M. K. de. TEIXEIRA, E. A questão da periodização do desenvolvimento psicológico. In: OLIVEIRA, M. K. de; SOUZA, D. T. R.; REGO, T. C. (Orgs.). Psicologia, educação e as temáticas da vida contemporânea. São Paulo, SP: Moderna, 2002.

PINO, A. Semiótica e cognição na perspectiva sócio cultural. Temas em Psicologia. 2, 31-39. 1995. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X1995000200005&lng=pt&nrm=iso Acesso em 25 out. 2023.

SACKS, O. Um antropólogo em marte. Sete histórias paradoxais. 8ª. ed. rev. São Paulo: Companhia das Letras, 2002, Trad. Bernardo Carvalho.

VYGOTSKY, L.S. Problemas del desarrollo de la psique. Obras Escogidas III. Madri: Visor, 1983.

VYGOTSKY, L. S. Concrete human psychology. Soviet Psychology. XXVII (2), pp. 53-77, 1989.

VYGOTSKY, L. S. Fundamentos de Defectología. Obras Completas, tomo cinco. (Tradução em espanhol do original russo organizado em 1983, a partir de originais escritos até 1934). Cuba: Editorial, Cidade e Educação, 2ª reimpressão (1934/1997).

VYGOTSKY, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento na Idade Escolar. In: Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Vygotsky, L. Luria, A. Leontiev, A.N. 11ª. Edição. São Paulo: Ícone, 2010, p. 103-116.
Published
17/12/2023
How to Cite
ANDRADE, Leia de. THE SPATIAL REPRESENTATIONS OF CHILDREN WITH VISUAL IMPAIRMENT: PERCEPTION AND EXPERIENCES. Geosaberes, Fortaleza, v. 14, p. 75 - 85, dec. 2023. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/1173>. Date accessed: 22 nov. 2024. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v14i0.1173.
Section
ARTICLES