TEACHING AND LEARNING WITH “EVERYTHING THAT WE CAN POSSIBLY SEE” IN THE LANDSCAPES OF THE CITY.

Abstract

The objective of this study is to provide a (re) construction of the teaching practices and knowledge in Geography in Elementary School - Early Years, through the teaching and learning methodology of reading and interpreting landscapes in urban spaces. This qualitative research has as main bibliographic and documentary sources the studies of Santos (1997, 2012), Callai (2018), Cavalcanti (2019), Straforini (2021), Claudino (2023) and the BNCC (2018), taking the city of Fortaleza-CE as a socio-spatial parameter. The promotion of educational processes based on the everyday reality of the student is a useful methodological alternative for the development of interdisciplinary knowledge guided to the formation of active citizenships.

Author Biographies

Edvar Ferreira Basílio, Federal University of Ceará, Brazil

PhD student in Geography at the Federal University of Ceará (UFC).

Edna Ribeiro de Castro, State University of Maranhão, Brazil

PhD in Education from the Federal University of Ceará (UFC).

Adriana Madja dos Santos Feitosa, Federal University of Ceará, Brazil

PhD student in Education at the Federal University of Ceará (UFC).

Luis Távora Furtado Ribeiro, Federal University of Ceará, Brazil

PhD in Sociology from the Federal University of Ceará, Free Professor at the Federal University of Ceará.

References

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais. Brasília: MEC, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2013-pdf/13677-diretrizes-educacao-basica-2013-pdf/file. Acesso em: 19 out. 2023.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 28 mar. 2020.

BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatísticas. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ce/fortaleza/panorama. Acesso em: 19 out. 2023.

IBGE- Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Síntese de indicadores sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira. Rio de Janeiro: IBGE, 2016. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv98965.pdf. Acesso em: 13 jan. 2020.

CABRAL, T. M; CECIM, J. S. R; STRAFORINI, R. A realidade do aluno como tradição pedagógica em disputa na geografia escolar (1920-2020). Revista Brasileira de História da Educação, V. 21, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbhe/a/ppywyRPSsyFq6RkRnRKyd6w/?format=pdf. Acesso em: 19 out. 2023.

CALLAI, H. C. Educação geográfica para a formação cidadã. Rev. geogr. Norte Gd., Santiago, n. 70, p. 9-30, sept. 2018. Disponível em: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-34022018000200009. Acesso em: 19 out.2023.

CARRANO, P. C. R. Juventudes e cidades educadoras. Petrópolis: Vozes, 2003.

CARLOS, A. F. O lugar no/do mundo. São Paulo: Hucitec, 2007.

CASTRO, I. E.; GOMES, P. C. C.; CORRÊA, R. L. (Org.). Geografia: conceitos e temas. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.

CASTROGIOVANNI, A. C.; CALLAI, H. C.; KAERCHER, N. A (Org.) Ensino de Geografia: práticas e textualizações no cotidiano. Porto Alegre: Mediação, 2000.

CAVALCANTI, L. S. A Geografia escolar e a cidade: ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana contemporânea. Campinas: Papirus, 2008.

CAVALCANTI, L. S. Ensino de Geografia e cenários urbanos cotidianos: laboratórios para o desenvolvimento do pensamento geográfico. Punto Sur, (1), 2019, 122-143. Disponível em: http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/RPS/article/view/6916. Acesso em: 19 out. 2023.

CLAUDINO, S. A cidadania territorial: um conceito para aprender Geografia. [Entrevista concedida a] Andreis, Adriana Maria; Callai, Helena Copetti. Signos Geográficos, Goiânia-GO, V.5, 2023. Disponível em: https://revistas.ufg.br/signos/article/view/76450/39893. Acesso em: 26 ago. 2023.

FALCONERY, L; PAULINO, N. Fim das obras no Rio Maranguapinho, na Grande Fortaleza, é adiado para 2021 e moradores permanecem em locais inadequados. Portal G1, Fortaleza, 02 de dezembro de 2021. Disponível em: https://g1.globo.com/ce/ceara/noticia/2019/12/02/fim-das-obras-no-rio-maranguapinho-no-ceara-e-adiado-para-2021-e-moradores-permanecem-em-locais-inadequados.ghtml. Acesso em: 19 out. 2023.

FAZENDA, I. (Org.). O que é interdisciplinaridade? São Paulo: Cortez, 2008.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários a prática educativa. 56. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.

LENOIR, Y. Três interpretações da perspectiva interdisciplinar em educação em função de três tradições culturais distintas. Revista E-Curriculum, São Paulo, v. 1, n. 1, dez. - jul. 2005-2006. Disponível em: http://www.pucsp.br/ecurriculum. Acesso em: 20 maio de 2020.

MAIA, L. Descarte irregular de lixo segue como realidade frequente em Fortaleza. Jornal O Povo, Fortaleza, 12 de maio de 2021. Disponível em: https://www.opovo.com.br/noticias/fortaleza/2021/05/12/descarte-irregular-de-lixo-segue-como-realidade-frequente-em-fortaleza.html. Acesso em 19 out. 2023.

MELLO, G. N. DE. Formação inicial de professores para a educação básica: uma (re) visão radical. São Paulo Perspectiva, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 98-110, mar. 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/spp/a/d6PXJjNMc3qJBMxQBQcVkNq/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 out. 2023.

MUMFORD, L. A cidade na história: suas origens, transformações e perspectivas. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

PARQUE DO COCÓ volta a funcionar para atividades individuais. Portal G1. Fortaleza, 20 de julho de 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/ce/ceara/noticia/2020/07/20/parque-do-coco-volta-a-funcionar-para-atividades-individuais.ghtml. Acesso em: 19 out. 2023.

PONTUSCHKA, N. N.; PAGANELLI, T. I. CACETE, N. H. Para ensinar e aprender Geografia. São Paulo, Cortez, 2009.

SANTOS, M. Metamorfoses do espaço habitado. 5. ed. São Paulo: HUCITEC, 1997.

SANTOS, M. O espaço do cidadão. 7. ed., São Paulo: Nobel, 2012.

SILVA, J. B. da; COSTA, M. C. L. da; DANTAS, E. W. C (Org.). A cidade e o urbano: temas para debates. Fortaleza: Edições UFC, 1997.

SPOSITO. M. E. B. Capitalismo e urbanização. São Paulo: Contexto, 2005.

STRAFORINI, R. Ensinar geografia nas séries iniciais: o desafio da totalidade mundo. 2001. 155f. Dissertação (Mestrado) - Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas, Campinas-SP.

VASCONCELOS, P. A. As metamorfoses do conceito de cidade. Mercator, Fortaleza, v. 14, n. 4, Número Especial, p. 17-23, dez. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/mercator/a/PjdMPX9Z6QtJxxfMKj3Mdjn/?lang=pt&format=pdf. Aceso em: 19 out. 2023.
Published
17/12/2023
How to Cite
BASÍLIO, Edvar Ferreira et al. TEACHING AND LEARNING WITH “EVERYTHING THAT WE CAN POSSIBLY SEE” IN THE LANDSCAPES OF THE CITY.. Geosaberes, Fortaleza, v. 14, p. 59 - 74, dec. 2023. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/1208>. Date accessed: 22 nov. 2024. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v14i0.1208.
Section
ARTICLES