GEO-IMAGETIC READING AS A METHOD OF GEOGRAPHICAL INTERPRETATION AND ITS CONTRIBUTION TO REASONING AND UNDERSTANDING THOUGHT PROCESSES
Abstract
The reading and interpretation of images are part of different proposals inserted in the most diverse curriculum components. Considering the importance of images in the construction of knowledge and, given that, the need for methodological rigor in order to build contributions to research in a geographical scope, this article aims to address the Geo-Imagetic reading method (COPATTI, 2019) and to debate its importance both in the construction of the teacher's geographic thinking and in the development of geographic reasoning in the classroom. This article is an excerpt from the doctoral research, completed in 2019, which was used in one of the steps, the use of this method to understand aspects related to the analysis of responses obtained from the research with a group of Geography teachers.
References
BARBOSA, A. M. A imagem no ensino da arte: anos oitenta e novos tempos. São Paulo: Perspectiva, 1991.
CALLAI, H. C. A formação do profissional da Geografia: o professor. Ijuí, RS: Editora Unijuí, 2013.
CURTO, J. P. M. L. Os websig no ensino da geografia no 3º ciclo: estudo de caso. Dissertação (Mestrado em Comunicação Educacional Multimédia). Universidade Aberta de Portugal, Lisboa, 2011.
CAVALHEIRO, I. G. Leitura de Imagens: Propostas e métodos. Monografia. Pós-graduação. Universidade do Extremo-Sul Catarinense - UNESC, Criciúma, 2006.
COPATTI, C. Pensamento pedagógico geográfico e autonomia docente na relação com o livro didático: percursos para a educação geográfica. Tese. Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências. Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul – Ijuí, 2019, 274 p.
FELDMAN, E. B. Becoming human through art. New Jersey: Prentice-Hall, 1970.
PEIRCE, C. S. Semiótica e Filosofia. São Paulo, Cultrix, 1987.
PILLAR, A. D. A leitura de imagem. In: PILLAR, Analice Dutra et al. Pesquisa em artes plásticas. Porto Alegre: Ed. Universidade; UFRGS; Associação Nacional dos Pesquisadores em Artes Plásticas (Anpap), 1993.
SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo. Razão e emoção. São Paulo: Edusp, 2004.
SANTOS, M. (org.). Novos rumos da Geografia brasileira. São Paulo: Hucitec, 1996.
SANTOS, M. Metamorfoses do espaço habitado: fundamentos teórico e metodológico da Geografia. São Paulo: Hucitec, 1988.
SARDELICH, M. E. Leitura de imagens, cultura visual e prática educativa. Cadernos de Pesquisa, v. 36, n. 128, p. 451-472, maio/ago. 2006.
SANTAELLA, L. Matrizes da linguagem e pensamento-sonoro, visual e verbal. São
Paulo: Iluminuras, 1999.
SILVEIRA, J. R. C. da. A imagem: interpretação e comunicação. Linguagem em (Dis)curso - LemD, Tubarão, v. 5, n. esp., p. 113-128, 2005.
TOUTAIN, L. M. Para entender a CI. Salvador: UFBA, 2007.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Policy Proposal for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and The citation of published work (See The Effect of Free Access).