GEO-IMAGETIC READING AS A METHOD OF GEOGRAPHICAL INTERPRETATION AND ITS CONTRIBUTION TO REASONING AND UNDERSTANDING THOUGHT PROCESSES

Abstract

The reading and interpretation of images are part of different proposals inserted in the most diverse curriculum components. Considering the importance of images in the construction of knowledge and, given that, the need for methodological rigor in order to build contributions to research in a geographical scope, this article aims to address the Geo-Imagetic reading method (COPATTI, 2019) and to debate its importance both in the construction of the teacher's geographic thinking and in the development of geographic reasoning in the classroom. This article is an excerpt from the doctoral research, completed in 2019, which was used in one of the steps, the use of this method to understand aspects related to the analysis of responses obtained from the research with a group of Geography teachers.

Author Biography

Carina Copatti, Federal University of Espírito Santo (UFES), Brazil

Professor at the Department of Education, Politics and Society (DEPS) and the Postgraduate Program in Education (PPGE) at the Federal University of Espírito Santo (UFES).

References

ARAUJO, G. C.; OLIVEIRA, A. A. Sobre métodos de leitura de imagem no ensino da arte contemporânea. Imagens da Educação, v. 3, n. 2, p. 70-76, 2013.

BARBOSA, A. M. A imagem no ensino da arte: anos oitenta e novos tempos. São Paulo: Perspectiva, 1991.

CALLAI, H. C. A formação do profissional da Geografia: o professor. Ijuí, RS: Editora Unijuí, 2013.

CURTO, J. P. M. L. Os websig no ensino da geografia no 3º ciclo: estudo de caso. Dissertação (Mestrado em Comunicação Educacional Multimédia). Universidade Aberta de Portugal, Lisboa, 2011.

CAVALHEIRO, I. G. Leitura de Imagens: Propostas e métodos. Monografia. Pós-graduação. Universidade do Extremo-Sul Catarinense - UNESC, Criciúma, 2006.

COPATTI, C. Pensamento pedagógico geográfico e autonomia docente na relação com o livro didático: percursos para a educação geográfica. Tese. Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências. Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul – Ijuí, 2019, 274 p.

FELDMAN, E. B. Becoming human through art. New Jersey: Prentice-Hall, 1970.

PEIRCE, C. S. Semiótica e Filosofia. São Paulo, Cultrix, 1987.

PILLAR, A. D. A leitura de imagem. In: PILLAR, Analice Dutra et al. Pesquisa em artes plásticas. Porto Alegre: Ed. Universidade; UFRGS; Associação Nacional dos Pesquisadores em Artes Plásticas (Anpap), 1993.
SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo. Razão e emoção. São Paulo: Edusp, 2004.

SANTOS, M. (org.). Novos rumos da Geografia brasileira. São Paulo: Hucitec, 1996.

SANTOS, M. Metamorfoses do espaço habitado: fundamentos teórico e metodológico da Geografia. São Paulo: Hucitec, 1988.

SARDELICH, M. E. Leitura de imagens, cultura visual e prática educativa. Cadernos de Pesquisa, v. 36, n. 128, p. 451-472, maio/ago. 2006.
SANTAELLA, L. Matrizes da linguagem e pensamento-sonoro, visual e verbal. São
Paulo: Iluminuras, 1999.

SILVEIRA, J. R. C. da. A imagem: interpretação e comunicação. Linguagem em (Dis)curso - LemD, Tubarão, v. 5, n. esp., p. 113-128, 2005.

TOUTAIN, L. M. Para entender a CI. Salvador: UFBA, 2007.
Published
10/04/2024
How to Cite
COPATTI, Carina. GEO-IMAGETIC READING AS A METHOD OF GEOGRAPHICAL INTERPRETATION AND ITS CONTRIBUTION TO REASONING AND UNDERSTANDING THOUGHT PROCESSES. Geosaberes, Fortaleza, v. 15, p. 186 - 204, apr. 2024. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/1276>. Date accessed: 19 dec. 2024. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v15i0.1276.
Section
ARTICLES