SUSTAINABLE CULTURE IN A UNIVERSITY CONTEXT: INSIGHTS SUPPORTED BY REPRESENTATIONAL CARTOGRAPHY

Abstract

This study sought to analyze the social representations of ‘environmental culture’ in a university community. Comprehensive research was carried out with the support of Representational Cartography, using the Social Representation Theory approach and the lexical analysis technique with the help of Iramuteq software. Empirical evidence was obtained that reinforces the relevance of considering a diversity of perspectives that range from person-environment relations to the socioeconomic and behavioral implications of this interaction. The results suggest the need for a holistic and integrated approach to promoting environmental culture in universities through multidisciplinary collaboration and a collective commitment to sustainability. This research contributes to a better understanding of environmental culture and the importance of sustainability.

Author Biographies

Irlanda Pires de Sá Sousa, Instituto Federal do Piauí (IFPI), Brasil

Mestra em Gestão Pública pela Universidade Federal do Piauí.

Fabiana Pinto de Almeida Bizarria, Universidade de Fortaleza (UNIFOR), Brasil

Professora do Programa de Pós-graduação em Psicologia da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais – PUC/MG e Professora Colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Gestão Pública – Mestrado Profissional da Universidade Federal do Piauí – PPGP/ UFPI.

Marcleide Sampaio Oliveira, Faculdade Luciano Feijão (FLF), Brasil

Especialista em Finanças, Auditoria e Controladoria pelo Centro Universitário (UNINTA) .

Leonardo Victor de Sá Pinheiro, Universidade Federal do Piauí (UFPI), Brasil

Doutor em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) e professor da Universidade Federal do Piauí (UFPI), Brasil.

Flávia Lorenne Sampaio Barbosa, Universidade Federal do Piauí (UFPI), Brasil

Doutora em Administração pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR) e professora da Universidade Federal do Piauí (UFPI).

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Published
12/12/2024
How to Cite
SOUSA, Irlanda Pires de Sá et al. SUSTAINABLE CULTURE IN A UNIVERSITY CONTEXT: INSIGHTS SUPPORTED BY REPRESENTATIONAL CARTOGRAPHY. Geosaberes, Fortaleza, v. 15, p. 399 - 418, dec. 2024. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/1330>. Date accessed: 18 dec. 2024. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v15i0.1330.
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