School geography in front of religious intolerance: challenges and proposals

Abstract

Conflicts involving religion have become increasingly visible in the international discussion agenda. Several tragic events are constantly motivated, too, for reasons of religious intolerance. There is no denying the relevance of the religious factor to the identity of the nation and the individual, so it is essential to debate to what extent dogmatism and religious fundamentalism are hurting human dignity. The focus of this article is to score the results of the debate on religious intolerance in a secondary school by understanding the student as a religious person (or not) living in a neighborhood where there will also be cases of religious intolerance. It also discusses the guidelines proposed by the school on the subject. Finally, a reflexive and mediated activity is proposed to serve as a basis for discussions and practices of religious tolerance.

Author Biography

Marcos da Silva Rocha, Universidade Federal do Ceará

Mestrando em Geografia através do Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal do Ceará (UFC) na linha de pesquisa Natureza, Campo e Cidade no Semi-árido. Graduado em Geografia (Licenciatura Plena) pela UFC. Integrante do Laboratório de Estudos Geoeducacionais e Espaços Simbólicos (LEGES) e do Grupo de Pesquisa Comunicação Patrimonial e Representações do Espaço (COMPARE), ambos vinculados ao Departamento de Geografia da UFC.

References

AZEVEDO, Daniel Abreu de; MORAIS, Marcelo Alonso. Ensino de geografia: novos temas para a geografia escolar. Rio de Janeiro: Consequência: 2014.
BEGUOCI, Leandro. Extremismo Evangélico. Super interessante. São Paulo, vol. 31, n. 12 edição 351, p. 28-39, set. 2015.
BRABANT, Jean-Michel. CRISE DA GEOGRAFIA, CRISE DA ESCOLA. In: OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino. Para onde vai o ensino de geografia?. 9. ed. 3ª reimpressão – São Paulo: Contexto, 2010. (Repensando o Ensino).

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Brasília: MEC, 2000.
CAVALCANTI, Lana de Souza. O ensino de geografia na escola. Campinas, SP: Papirus, 2012. (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico)
DEBIASI, Miguel. TEOLOGIA DA TOLERÂNCIA: Um modus vivendi cristão. Porto Alegre: PUCRS, 2011. Disponível em: . Acesso em: 20 de outubro de 2015.
FELDENS, Priscila Formigheri. PRECONCEITO RELIGIOSO: UM DESAFIO À LIBERDADE RELIGIOSA, INCLUSIVE EXPRESSIVA. Disponível em: . Acesso em: 14 de outubro de 2015.
GAARDE, Jostein; HELLERN, Victor; NOTAKER, Henry. O livro das religiões; tradução de Isa Mara Lando; revisão técnica e apêndice Antônio Flavio Pierucci. São Paulo: Companhia das Letras: 2000.
LOCKE, John. Carta sobre a tolerância. São Paulo: Hedra, 2010.
MORAES, Antônio Carlos Robert. RENOVAÇÃO DA GEOGRAFIA E FILOSOFIA DA EDUCAÇÃO. In: OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino. Para onde vai o ensino de geografia?. 9. ed. 3ª reimpressão – São Paulo: Contexto, 2010. (Repensando o Ensino).
OLIVEIRA, Christian Dennys Monteiro de. Sentidos da Geografia Escolar.2. ed. Fortaleza: Edições UFC, 2010.
PONTUSCHKA, N. N.; PAGANELLI, T. I; CACETE, N. H. Para Ensinar e Aprender Geografia. ed. 3. São Paulo: Cortez 2009
SANTOS, Aberto Pereira dos. INTRODUÇÃO À GEOGRAFIA DAS RELIGIÕES. GEOUSP – Espaço e Tempo, São Paulo, Nº 11, pp.21-33, 2002. Disponível em: . Acesso em: 22 de outubro de 2015.
SEDUC. Governo do Estado do ceará. Escolas Estaduais de Educação Profissional no Ceará. Disponível em: . Acesso em: 07 de novembro de 2015.
SPOSITO, Eliseu Savério. Geografia e filosofia: contribuição para o ensino do pensamento geográfico. São Paulo: Editora UNESP, 2004.
STRAFORINI, Rafael. Ensinar Geografia: o desafio da totalidade-mundo nas séries iniciais. São Paulo: Annablume, 2004.
TALLENTYRE, S. G. [HALL, Evelyn Beatrice]. The friends of Voltaire. London: Smith, Elder & Co., 1906.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Editora Artes Médicas Sul Ltda., 1998.
Published
24/04/2018
How to Cite
ROCHA, Marcos da Silva. School geography in front of religious intolerance: challenges and proposals. Geosaberes, Fortaleza, v. 9, n. 18, p. 1 - 14, apr. 2018. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/629>. Date accessed: 22 dec. 2024. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v9i18.629.
Section
ARTICLES

Keywords

Geografia Escolar; Religião; Educação; Ensino Médio