Specific contents of one side, pedagogical contents of another: a dilemma that has not been overcome in the training courses for the geography teacher

Abstract

This paper aims to analyze and discuss the curricular organization of the degree course in Geography of a Teaching Institution in the city of Formosa-GO. The text discusses issues that involve the role of the curriculum in the project of initial teacher training, the dilemmas still not overcome by the training courses and the necessary knowledge for this professional to develop their pedagogical practice. Through documentary analysis (Pedagogical Project of the Course - PPC), it was observed the fragmentation and disarticulation between the specific contents and the pedagogical contents in the pedagogical proposal of that Institution. Faced with such a reality, there is an urgent need for bachelor´s degrees, in general, to rethink and reorganize their curricula in order to achieve a solid, meaningful academic education connected to teaching work in schools.

Author Biographies

Alcinéia de Souza Silva, Brasília University

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Geografia/Universidade de Brasília (UnB); Mestra em Geografia/UnB; Professora/Formosa-GO.

Leonardo Ferreira Farias da Cunha, Brasília University

Secretaria de Estado da Educação do Distrito Federal; Mestrando no Programa de Pós-graduação em Geografia da Universidade de Brasília-DF.

References

BORGES, Lívia Freitas Fonseca. Eixo Estruturante e Transversalidade: elementos orientadores dos currículos da formação de profissionais da educação. In: Maria Marina Dias Cavalcante; José Albio Morreira de Sales; Isabel Maria Sabino de Farias; Maria do Socorro Laura Lima. (Org.). Didática e Prática de Ensino: Diálogos sobre a Escola, a Formação de Professores e a Sociedade. 1 ed. Fortaleza-CE: UECE, 2015b, v. 4, p. 01181-01199.
CALLAI, Helena Copetti. A formação do profissional da Geografia: o professor. Ijuí: Ed. Unijuí, 2013.
CARLOS, Ana Fani Alessandri. A condição espacial. 1ª ed. São Paulo: Contexto, 2015.
CASTELLAR, Sônia; VILHENA, Jerusa. Ensino de Geografia. São Paulo: Cengage Learning, 2011.
GATTI, Bernardete A. Formação de professores: condições e problemas atuais. Revista internacional de formação de professores, São Paulo, v. 1, n. 2, 2016.
HOUAISS, Instituto Antônio. Dicionário Houaiss Conciso. São Paulo: Moderna, 2011.
SACRISTÁN, J. Gimeno. O Currículo: Uma reflexão sobre a prática. 3ª ed. Porto Alegre: ArtMed, 2000.
SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. 4ª ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2014.
SHULMAN, Lee S. Conocimiento y enseñanza: fundamentos de la nueva reforma. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, Espanha, v. 9, n. 2, p. 1, 2005.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Revista brasileira de educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 5, 2000.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Projeto Político-pedagógico da escola: uma construção possível. 29ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2013.
Published
24/04/2018
How to Cite
SILVA, Alcinéia de Souza; CUNHA, Leonardo Ferreira Farias da. Specific contents of one side, pedagogical contents of another: a dilemma that has not been overcome in the training courses for the geography teacher. Geosaberes, Fortaleza, v. 9, n. 18, p. 1 - 12, apr. 2018. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/632>. Date accessed: 22 nov. 2024. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v9i18.632.
Section
ARTICLES