A participatory experience in environmental education programs in environmental licensing: the implementation of pea barra longa (mg)

Abstract

This article is about the implantation of a methodological proposal of environmental education (EE) within the process of environmental licensing. It was intended to engender methodological innovations related to elaboration, execution and monitoring processes of EE programmes. This proposal was accomplished by GEA-UFJF in the county of Barra Longa, MG. The educational actions happened in four phases: 1ª) recognition-approximation with local reality; 2ª) participatory planning-diagnosis; 3ª) diffusion / realization of educational / formative processes; 4ª) community mobilization. As outstanding results of experience was contacted an initiative of the participating subjects in structure a Collective aiming the creation of a community association. About the proposed methodological innovations there was a huge investment in the formation of the local dynamizers to face the socio-environmental problems.

Author Biographies

Vicente Paulo dos Santos Pinto, Universidade Federal de Juiz de Fora

Professor Associado do Departamento de Geociências do Instituto de Ciências Humanas da Universidade Federal de Juiz de Fora.

Mauro Guimarães, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Professor do Programa de Pós Graduação em Programa de Pós-graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Rachel dos Santos Zacarias, Faculdades Integradas Vianna Júnior

Professora do Curso de Gestão Ambiental das Faculdades Integradas Vianna Júnior

Jeniffer de Souza Faria, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Marcela de Marco Sobral, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

References

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 11ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários para a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FURNAS. P&D – ANNEL/FURNAS. Educação ambiental no processo de licenciamento ambiental. Diretrizes teórico-metodológicas de implantação e acompanhamento de programas de educação ambiental. Rio de Janeiro: Furnas-Centrais Elétricas S.A, 2015.
GUIMARÃES, M. Educação Ambiental e a Gestão para a Sustentabilidade. In: J. E. SANTOS & M. SATO (orgs.) A Contribuição da Educação Ambiental à Esperança de Pandora. São Carlos/SP: Rima Editora, 2001.
______. A Formação de Educadores Ambientais. Campinas: Papirus, 2004.
LOUREIRO, C.F.B. Educação ambiental no licenciamento ambiental: cenário atual, caracterização, pressupostos e especificidade. Rio de Janeiro: FURNAS, 2012. (Texto impresso).
Published
24/04/2018
How to Cite
PINTO, Vicente Paulo dos Santos et al. A participatory experience in environmental education programs in environmental licensing: the implementation of pea barra longa (mg). Geosaberes, Fortaleza, v. 9, n. 18, p. 1 - 12, apr. 2018. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/635>. Date accessed: 22 nov. 2024. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v9i18.635.
Section
ARTICLES

Keywords

Geografia; Educação Ambiental; Licenciamento Ambiental