The brazil’s regionalizations in the 7th year of elementary school from federal district

Abstract

This article brings a reflection about regionalization’s proposals of the Brazilian territory in the final years of Elementary School in the Federal District. The main objective is to put into dialogue the conceptualization about region with the proposals of regionalization, found in many curricular normalization documents as some of the textbooks. And, based on that, we propose an opening for a more aggregating and integrating idea of the Brazilian regions and their presentation in Elementary School.

Author Biography

Gilvan Charles Cerqueira de Araújo, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal

Doutor em Geografia pela Unesp, campus de Rio Claro\SP, Mestre em Geografia pela UnB, campus Darcy Ribeiro. Professor de Geografia da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal.

References

AB’SÁBER, Azid Nacib. Os domínios de natureza no Brasil: potencialidades paisagísticas. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003.
ANDRADE, Manoel Correa de. Espaço, polarização e desenvolvimento. São Paulo: Brasiliense, 1973.
ARAÚJO, Gilvan Charles Cerqueira de. A presença de uma premissa categorial: a espacialidade nos conceitos-chave do pensamento geográfico. In: ARAÚJO, G. C. C; BELCAVELLO, N. O.; KUNZ, S. A. S. (Org.). Elementos de Teoria do Espaço Geográfico. 1ed. Brasília: ACLUG, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: Ensino Fundamental (Geografia). Brasília: MEC, 2000.
______. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Proposta preliminar. Segunda versão revista. Brasília: MEC, 2016. Disponível em: www.mec.gov.br. Acesso em: 23 mar. 2017.
CALLAI, Helena Copetti. Aprendendo a ler o mundo: a Geografia nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Cadernos do CEDES, Campinas-SP, v. 25, n.66, p. 227-247, 2005.
CASTELLAR, Sonia. Educação Geográfica: A psicogenética e o conhecimento escolar. Cad. Cedes, Campinas vol. 25 n.66 pg. 209-225 maio/agosto 2005.
CAVALCANTI, Lana de Sousa. A geografia e a realidade escolar contemporânea: avanços, caminhos, alternativas. In: I seminário nacional: currículo em movimento Perspectivas Atuais, 2010, Belo Horizonte. Anais do I Seminário nacional: Currículo em Movimento: perspectivas atuais, 2010. p. 1-15.
CORREA, Roberto Lobato. Algumas Considerações sobre a Análise Regional. In: Revista Brasileira de Geografia. v. 49. Nº 4. Rio de Janeiro. 1987. p. 47-52.
______. Interações Espaciais. In: (Org.) CASTRO, Iná Elias.; GOMES, Paulo César da Costa; CORRÊA, Roberto Lobato. Explorações Geográficas. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1997.
GEIGER, Pedro Pinchas. Regionalização. Revista Brasileira de Geografia. Rio de Janeiro. v. 31, nº 1. 1969. p. 5-25.
GOMES, Paulo César da Costa. Geografia e Modernidade. 6ª Ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2007.
IBGE. Evolução da Divisão Territorial do Brasil 1872-2010. Documentos para disseminação Memória Institucional, nº 17. Rio de Janeiro: IBGE, 2011.
JOHNSTON, Ronald John. Geografia e geógrafos: a geografia humana anglo-saxônica desde 1945. Trad. Oswaldo Bueno Amorim Filho. São Paulo: Difel, 1986.
MARTINS, Elvio. Geografia e Ontologia: o fundamento geográfico do ser. In: GEOUSP -Espaço e Tempo, São Paulo, Nº 21, p. 33 -51, 2007.
PÉREZ, Carmen Lúcia Vidal. Ler o espaço para Compreender o Mundo: a função alfabetizadora da geografia. Revista Tamoios (Impresso), v. 2, p. 17-24, 2005.
SANTOS, Milton; SILVEIRA, Maria Laura. Brasil. Território e Sociedade no início do século 21. Rio de Janeiro: Record, 2001.
SEEDF. Currículo em movimento da educação básica Vol. 4: Ensino Fundamental (anos finais). Brasília: Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal, 2010.
BOLIGIAN, Levon et. al. Geografia espaço e vivência: a organização do espaço brasileiro, 7° ano. 3.a ed. São Paulo: Atual, 2009.
MAGALHÃES, Claudia; SOURIENT, Lilian; GONÇALVES, Marcos; RUDEK, Roseni. Projeto Apoema. Brasília: Editora do Brasil, 2016.
VLACH, Vânia; VESENTINI, Edoardo. Projeto Teláris. São Paulo: Ática, 2016.
Published
24/04/2018
How to Cite
ARAÚJO, Gilvan Charles Cerqueira de. The brazil’s regionalizations in the 7th year of elementary school from federal district. Geosaberes, Fortaleza, v. 9, n. 18, p. 1- 12, apr. 2018. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/636>. Date accessed: 21 nov. 2024. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v9i18.636.
Section
ARTICLES

Keywords

Regionalização; Ensino de Geografia; Material Didático; Distrito Federal.