Use of tic in higher education of geography at distance

Abstract

This work presents the study about the use of Information and Communication Technologies (TIC) by the professors of the Graduate Course in Geography of the Federal University of Santa Maria (UFSM), in the distance modality. The qualitative approach was based on research and the instruments used were documentary research and the questionnaire. The results show that 57.1% of the teachers have specific training for the use of TIC and among the most used tools are the text editor and the slide show, which shows the underutilization of TIC. In relation to social networks, half of the teachers make use of these, with Facebook and Whatsapp being the most employed. The TIC is part of the pedagogical daily life in the UAB/UFSM Geography course, however, its potential and the existing diversity of educational technologies are not explored.

Author Biography

Marilse Beatriz Losekann, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Geografia Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria (2008), mestrado em Geografia pelo Programa de Pós Graduação em Geografia e Geociências pela Universidade Federal de Santa Maria (2011), na área de concentração Análise Ambiental e Dinâmica Espacial, linha de pesquisa: Produção do Espaço e Dinâmica Regional. Doutoranda em Geografia no Programa de Pós-Graduação em Geografia da UFSM, linha de pesquisa: Dinâmicas Territoriais do Cone Sul; (início em 2014). Pesquisas com ênfase em Geografia Agrária, território, agricultura familiar e desenvolvimento rural sustentável.

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Published
24/04/2018
How to Cite
LOSEKANN, Marilse Beatriz. Use of tic in higher education of geography at distance. Geosaberes, Fortaleza, v. 9, n. 18, p. 1 - 11, apr. 2018. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/638>. Date accessed: 03 oct. 2022. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v9i18.638.
Section
ARTICLES

Keywords

Tecnologia de Informação e Comunicação; Geografia; Formação de professores; Educação à distância.