Active methodologies in geography: teaching experiences of the federal institute of education, science and technology of ceará (ifce)

Abstract

The use of active methodologies has been configured as an alternative to involve and stimulate students in the learning process. In the Federal Institute of Ceará, the number of students dropping out and/or learning and adaptation difficulties to profile of the student of integrated middle courses, instigated to adoption of pedagogical practices that sought to more effectively enable these students.Thus, the active methodologies became part of daily life of many Geography classes. The present work has as general objective to report the main active methodologies used in the teaching Geography developed by professors from Fortaleza, Umirim and Quixadá campuses in the period 2016-2017. For the accomplishment of work, we divide it into three stages, namely: 1) Literature review; 2) Application of questionnaires, selection of methodologies to be used and execution of the same; 3) Systematization and analysis of experiences. The most attractive active methodologies for the 61 students who participated in the research is: a) Simulated jury; b) field classes / technical visits; c) World Coffee; and d) Flipped Classroom. So, in the expectation of contributing to the adoption of more contextualized and closer to students' understanding, the active methodologies became part of the daily life of many of the Geography classes.

Author Biographies

Anna Erika Ferreira Lima, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)

Possui Doutorado em Geografia (UFC), onde defendeu a Tese - A Geografia da Segurança Alimentar: um estudo sobre o Programa de Aquisição de Alimentos - PAA;; Mestra pelo Programa de Desenvolvimento e Meio Ambiente (PRODEMA-UFC) e graduada (LIC e Bach) em Geografia. Desde 2008 é Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia (IFCE), onde foi professora do Curso Tecnológico de Gastronomia, Hotelaria e atualmente é Professora do Bacharelado em Turismo do Campus Fortaleza. É membro do Observatório Cearense da Cultura Alimentar (OCCA) e do Conselho Estadual de Segurança Alimentar e Nutricional do Ceará (CONSEA), tem experiência na área de Segurança e Soberania alimentar, DHAA, Cultura Alimentar, Gestão Ambiental e Turismo Comunitário. Hoje está como Editora - Chefe da Revista Conexões do IFCE.

Danielle Rodrigues da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)

Professora do curso de Licenciatura em Geografia do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, campus Quixadá (IFCE). Possui Doutorado em Geografia pela Universidade Federal do Ceará - UFC (2016). Possui Mestrado pelo Programa Regional de Pós-graduação em Desenvolvimento e Meio Ambiente - PRODEMA/UFC (2008). É Licenciada e Bacharel em Geografia pela Universidade Federal do Ceará (2006 e 2010). Coordena o Laboratório de Ensino e Pesquisa em Geografia - LEPEG (IFCE Quixadá). É parecerista do periódico Conexões (IFCE). Em 2015 e 2016 participou como avaliadora das obras de Geografia do PNLD. Desde 2012 desenvolve atividades como assessora da Comissão Pastoral da Terra do Ceará (CPT). Tem experiência na área de Ensino Básico, Técnico/Tecnológico em Geografia, com ênfase em Geografia Humana. Atua principalmente nas seguintes áreas: Geografia Agrária, Ensino de Geografia, Movimentos Sociais e Meio Ambiente.

Enos Feitosa de Araújo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)

Professor Efetivo EBTT (DI - I) do Instituto Federal do Ceará (Campus Umirim). Doutor e Mestre em Geografia da Universidade Federal do Ceará (UFC). Em suas áreas de atuação, é um pesquisador das temáticas de Geografia Humana, Geografia Urbana, Estudos Regionais e Metropolitanos, Planejamento Regional, Geografia do Turismo, Geografia do Litoral, Cartografia e Geoprocessamento.

 

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Published
24/04/2018
How to Cite
LIMA, Anna Erika Ferreira; SILVA, Danielle Rodrigues da; ARAÚJO, Enos Feitosa de. Active methodologies in geography: teaching experiences of the federal institute of education, science and technology of ceará (ifce). Geosaberes, Fortaleza, v. 9, n. 18, p. 1 - 13, apr. 2018. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/657>. Date accessed: 22 dec. 2024. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v9i18.657.
Section
ARTICLES