Social representations: elos with knowledge, practices and youth in space geographique

Abstract

In recent decades, debates about education in the contemporary world have emerged as a phenomenon that looks at the hope of social transformation in the face of emerging global and local problems, such as ethnic-racial diversity, environmental issues, territorialization, deterritorialization, identity crises, among others. On the other hand, their relationship with the discussion about youth protagonism has been based on the perspective of their feelings and participation in relation to the local community. Thus, through the research results of GIPRES, about the understanding of young people / students about the socio-spatial perception process of the Suburb Railroad of Salvador / BA, we seek in this theoretical article to reflect on the social practices of young people in space geographique. For this, it was necessary to approach the ideas of Moscovici (1961), about the nature, approaches, functions of representations and social practices articulated with the conceptions of social space of Lefebvre (2006; 2015) and lived space of Bomfim (2009). In this movement, we anchor in the finite considerations the sociological conception of youths with our idea of conceptual basis of the S: Knowledge and Practices Sustainable Socio-educational, Youth and Youth and Socio-educational Spaces in / to the Suburb. 

Author Biography

Natanael Reis Bomfim, Universidade do Estado da Bahia, Brasil

Professor Pleno da UNEB.

References

ABRAMO, H. W. Condição juvenil no Brasil contemporâneo. In: (Orgs.). Juventude e Contemporaneidade. p. 73 – 90. Brasília: UNESCO, MEC, ANPEd, 2007. 284 p. – (Coleção Educação para Todos; 16).
ABRIC, J. C. A abordagem estrutural das representações sociais. In: MOREIRA, A. S. P.; OLIVEIRA, D. C. (Org.). Estudos interdisciplinares de representação social. 2. ed. Goiânia: AB, 2000. p. 27-37.
_____. Abordagem estrutural das representações sociais: desenvolvimentos recentes. In: CAMPOS, P. H. F.; LOUREIRO, M. C. S. (Orgs.). Representações sociais e práticas educativas. Goiânia: UCG, 2003. p. 37-57
ALVES-MAZZOTTI, A. J. REPRESENTAÇÕES SOCIAIS: aspectos teóricos e aplicações à educação. Revista Múltiplas Leituras. São Paulo, v.1, n. 1, p. 18-43, jan. / jun. 2008.
ARRUDA, A. Teoria das representações sociais e teorias de gênero. Universidade Federal do Rio de Janeiro. Cadernos de Pesquisa, n. 117, p.127-147. Nov. 2002.
ARRUDA, A.; Santos, M. F. S.; Trindade, Z. A. Representações e práticas sociais: contribuições teóricas e dificuldades metodológicas. Temas em Psicologia da SBP, v.8, n3, p. 257-267. 2000.
BOMFIM, N. R. Campos e abordagens da pesquisa em representações e educação: desafios e perspectivas na Universidade do Estado da Bahia. In: Gestão, Territórios e Redes: A formação dos Profissionais da Educação. Organizado pelo grupo de pesquisa EdUReg - GESTEC - UNEB. 2016.
______. Noção Social do Território: em busca de um conceito didático em Geografia: a territorialidade. Ilhéus/BA: Editus, 2009.
CALIMAN, G. Pedagogia Social: seu potencial crítico e transformador. Revista de Ciências da Educação - UNISAL - Americana/SP - Ano XII - Nº 23 - p. 341-368, 2º Semestre/2010.
CASTRO, M.; ABRAMOVAY, M. Por um novo paradigma do fazer políticas de/ para/com juventudes. Brasília: UNESCO, 2003.
CASTRO, J. A. de; AQUINO, L. M. C. de; ANDRADE, C. C. (Org.). Juventude e Políticas Sociais no Brasil. Brasília/DF: IPEA, 2009.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: Artes de fazer. 3ª ed. Trad. de Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis: Vozes, 1998. Disponível em Acesso em 15 de jan de 2015.
DOISE, Willem. Les représentations sociales. In: GHIGLIONE, R.; BONET, C.; RICHARD, J. F. (Eds.). Traité de psychologie cognitive, Paris: Dunod, 1990. p. 111-174.
DURAN; VILLAS BÔAS. Pesquisas em Representações Sociais e Educação. Ed u c a ç ã o & Linguagem. v. 15, n. 25, p. 13-17, jan-jun. 2012.
DURKHEIM, E. As regras do método sociológico. In: Durkheim, vida e obra (Os pensadores). São Paulo: Abril Cultural, 1983, 203-245.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GADOTTI, M. Educar para a sustentabilidade. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2008.
GOHN, M. G. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.14, n.50, p. 27-38, jan./mar. 2006.
IBASE/PÓLIS. Juventude brasileira e democracia: participação, esferas e políticas públicas. Relatório Final – Grafitto, nov. 2005. . Disponível em: Acesso em 20 de abril de 2015.
JODELET, D. As representações sociais: UERJ. R.J. 2002.
JOVICHELOVITCH, S. Os contextos do saber: representações, comunidade e cultura. Petrópolis: Editora Vozes, 2008. (Psicologia Social).
LEFEBVRE, H. A produção do espaço. Trad. Doralice Barros Pereira e Sérgio Martins. 2006. Disponível em < http://www.mom.arq.ufmg.br/mom/arq_interface/1a_aula/A_producao_do_espaco.pdf> Acesso em 13 de fev. de 2015.
LEFEBVRE, H. Lógica Formal Lógica Dialética. 5. ed. Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira, 1991.
LEIRO, Augusto César Rios. Educação e mídia esportiva: representações sociais das Juventudes. 2004. Tese. (Doutorado em Educação). Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia.
MARQUES, M. O. A educação no limiar do terceiro milênio, exigente de outro paradigma. Contexto e Educação. Editora UNIJUÍ. Ano 15, nº 59, Jul./Set. 2000 p. 113-128.
MOSCOVICI, Serge. A Representação Social da Psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.
MOSCOVICI, Serge. La Psychanalyse, son image, son public. Paris: PUF, 1961.
MOSCOVICI, S. Representações sociais. Investigações em Psicologia Social. RJ: Petrópolis, Vozes, 2015.
MOSCOVICI, S. Sociedade contranatura. Portugal: Teorema/ Bertrand. 1977.
SÁ, Celso Pereira. A construção do objeto de pesquisa em representações sociais. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1998.
SANTOS, Milton. A natureza do espaço. São Paulo: EdUSP, 2004a.
SANTOS, Milton. Da sociedade à paisagem: o significado do espaço do homem. In: SANTOS, Milton. Pensando o espaço do homem. 5. ed. São Paulo: Edusp, 2004.
SANTOS, M. Território e Dinheiro. In: Território e Territórios. Universidade de São Paulo, 1999. Disponível em: . Acesso em 25/09/2015.
Published
05/09/2018
How to Cite
BOMFIM, Natanael Reis. Social representations: elos with knowledge, practices and youth in space geographique. Geosaberes, Fortaleza, v. 9, n. 19, p. 1 - 13, sep. 2018. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/671>. Date accessed: 23 nov. 2024. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v9i19.671.
Section
ARTICLES