The training of teachers of geography: a look at the methodological strategies of teaching

Abstract

This article aims to present the conceptions about the use of methodological teaching strategies in the formation of Geography teachers. Thus, an essay is made to think how the pedagogical knowledge of content (PKC) of Shulman can make it possible to overcome the dichotomous vision between the specific knowledge of Geography and the pedagogical knowledge. Departing from the literature review based on Santos (2008), Gomes (2011), Callai (2013), Deon (2014), Shulman (1987) and Martins (2014), theoretical reflections point to the importance of using methodological teaching strategies for the construction of knowledge still in the teacher training taking into account the continuity of the use of the strategies in the School Geography.

Author Biographies

Layanne Almeida de Souza, Federal University of Goiás, Brazil

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Geografia da Universidade Federal de Goiás (UFG).

Camylla Silva Otto, Federal University of Goiás, Brazil

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Geografia da Universidade Federal de Goiás (UFG).

References

CALLAI, Helena Copetti. O ensino de Geografia: recortes espaciais para a análise. P. 57-64. In: CASTROGIOVANNI, Antonio, C.; CALLAI, Helena, C.; KAERCHER, André, N. (org.). Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. 3. Ed. Porto Alegre: Editora UFRGS/Associação dos Geógrafos Brasileiros – Sessão Porto Alegre, 2001.

CALLAI, Helene Copetti. A formação do profissional da geografia: o professor. Ijuí, Ed. Unijuí, 2013.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia, escola e construção do conhecimento. Campinas: Papirus, 1998.

CRUZ, Giseli Barreto da. Didática e docência no ensino superior. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. vol.98, n.250, 2017. p.672-689.

DEON, Alana Rigo; SILVEIRA, Dilermando Cattaneo da; PAIM, Robson Olivino. Reflexões sobre a formação de professores: a ideia de conhecimento geográfico pertinente. Pesquisar: Revista de Estudos e Pesquisas em Ensino de Geografia. v.1. n.1. Florianópolis: UFSC, 2014.

GOMES, Rita de Cássia Medeiros. A formação dos professores no contexto atual. Revista Educação. v.14, n.18, 2011, p. 103-125.

KAECHER. N. A. A geografia escolar: gigante de pés de barro comendo pastel de vento num fast food? Terra Livre, Presidente Prudente: AGB. v. 1, n. 28, p. 27-44, 2007.

LESTEGÁS, Francisco Rodríguez. Concebir la Geografía escolar desde una nueva perspectiva: una disciplina al servício de la cultura escolar. Boletín de la A.G.E. n. 33, 2002. p. 173–186.

MARTINS, R. E. M. W. A trajetória da Geografia e seu ensino no século XXI. p. 61-75. In: CASTRGIOVANNI, Antonio, C.; TONINI, Maria, I. (Org.). O ensino de Geografia e suas composições curriculares. Porto Alegue, Mediação, 2014.

SANTOS, Adriana Alves Pugas dos. O estágio com espaço de elaboração dos saberes docentes e a formação do professor. 2008. 170 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2008.

SHULMAN, Lee S. “Knowledge and Teaching Foundations of the New Reform (Conhecimentos e Ensino: fundamentos para a nova reforma)”, a Harvard Educational Review, v. 57, n. 1, p. 1-22, primavera 1987 (Copyright by the President and Fellows of Harvard College). Traduzido e publicado com autorização. Tradução de Leda Beck e revisão técnica de Paula Louzano.

SOUZA, Vanilton Camilo de. O processo de construção do conhecimento geográfico na formação inicial de professores. Goiânia: IESA/UFG, 2009. Tese de Doutorado. Programa de Pesquisa e Pós-Graduação em Geografia. Universidade Federal de Goiás, 2009.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro; AMARAL, Ana Lucia (Org.). Formação de professores: políticas e debates. São Paulo: Papirus, 2002.

ZANATTA, Beatriz Aparecida; SOUZA, Vanilton Camilo (Orgs.) Formação de professores: reflexões do atual cenário sobre o ensino da Geografia. Goiânia: NEPEG e Vieira, 2008.
Published
01/05/2019
How to Cite
SOUZA, Layanne Almeida de; OTTO, Camylla Silva. The training of teachers of geography: a look at the methodological strategies of teaching. Geosaberes, Fortaleza, v. 10, n. 21, p. 1 - 10, may 2019. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/737>. Date accessed: 06 aug. 2020. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v10i21.737.