ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE DISASTER RISK MANAGEMENT PROCESS

Abstract

In the Hydrographic Basin Itajai River/ SC (HBIR) disasters of great magnitude are frequent, among them those occurred in 1983/84 and 2008. The objective of this research is to analyze the contribution of Environmental Education (EE) to Disaster Risk Management (DRM) in municipalities of BHRI. It is descriptive and explanatory, of a qualitative and quantitative nature. It is based on the method of systemic approach and uses techniques of direct documentation (field research) and indirect (documentary and bibliographic research). The results obtained were: (1) identification of innovative national and international strategies that use Information and Communication Technologies (ICT) in AD actions for DRM; (2) critical analysis of the objects and strategies used in the actions of EA for GRD in BHRI; (3) indication of innovative strategies incorporating ICTs that enhance the EE actions implemented at HBIR.

Author Biographies

Jefferson Ribeiro, Regional University of Blumenau (FURB), Brazil

Doctoral student of the Graduate Program in Environmental Engineering at the Regional University of Blumenau (FURB).

Rafaela Vieira, Regional University of Blumenau (FURB), Brazil

Architect and urban planner, professor of the Postgraduate Program in Environmental Engineering at the Regional University of Blumenau (FURB).

Jéssica Marciélly de Novaes, Regional University of Blumenau (FURB), Brazil

Academic of the Architecture and Urbanism course at the Regional University of Blumenau (FURB).

References

AEDO, I. et al. Personalized alert notifications and evacuation routes in indoor environments. Sensors, v. 12, n. 6, p. 7804–7827, 2012.

AFFELTRANGER, B. et al. IT for risk and emergency management: consolidating methodologies for user-centred design. In: International Symposium on environmental software systems, 6., 2007, Prague, Czech Republic. Anais... Prague, Czech Republic: 2007. p. 10.

ANDRADE, J. A. P.; MATOS, F. O. Nas trilhas da educação ambiental: por uma relação renovada com ecossistemas manguezal. Geosaberes, Fortaleza, v. 7, n. 12, p. 91-103, 2016.

ASIO, M. V. S. G.; CAGASAN, E. G. Use of Information and Communication Technologies in Natural Calamities by Residents in a Flood-Prone Community: A Case in Leyte, Philippines. Annals of Tropical Research, v. 36, n. 2, p. 63–88, 2014.

BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M (Orgs.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. 1. ed. Porto Alegre: penso, 2015. 270 p.

BORRI, D. et al. Learning and sharing technology in informal contexts: A multiagent-based ontological approach. TeMA Journal of Land Use Mobility and Environment, n. Edição Especial, p. 129–140, 2014.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação
nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, v. 79, 1999.

BRASIL. Lei n. 12.608, de 10 de abril de 2012 - Institui a Política Nacional de Proteção e Defesa Civil - PNPDEC; dispõe sobre o Sistema Nacional de Proteção e Defesa Civil - SINPDEC e o Conselho Nacional de Proteção e Defesa Civil - CONPDEC. Diário Oficial da União, 2012

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017 - Altera as Leis n º 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, (...) e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Diário Oficial da União, 2017.

CHATFIELD, A. T. et al. E-government, social media, and risk perception communication at the edge of disaster: findings from the Mt. Sinabung eruption in Indonesia. In: Annual International Conference on Digital Government Research, 15., 2014. Anais... ACM, 2014. p. 153-162.

CHATFIELD, A. T.; REDDICK, C. G. All hands on deck to tweet# sandy: Networked governance of citizen coproduction in turbulent times. Government Information Quarterly, v. 35, n. 2, p. 259–272, 2017.

CRANE, O. et al. Use of information and communication technologies in the formal and informal health system responses to the 2015 Nepal earthquakes. Health Policy and Planning, v. 32, p. 48–58, 2017.

FOGIATTO, K. R. A. Blog educacional de mudanças climáticas: ferramenta tecnológica para a prática docente de professores de ciências dos anos iniciais do ensino fundamental. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação e Novas Tecnologias) - Escola Superior de Educação do Centro Universitário Internacional Uninter. Curitiba, Paraná, p. 101, 2017.

GELENBE, E.; GORBIL, G. Wireless networks in emergency management. In: Proceedings of the first ACM international workshop on Practical issues and applications in next generation wireless networks. 2012. Anais... ACM, 2012. p. 1-6.

GONG, X. et al. A novel earthquake education system based on virtual reality. IEICE TRANSACTIONS on Information and Systems, v. 98, n. 12, p. 2242–2249, 2015.

HYMAN, P. “Peace Technologies” enable eyewitness reporting when disasters strike. Communications of the ACM, v. 57, n. 1, p. 27–29, 2014.

IBGE. Sinopse do Censo Demográfico de Santa Catarina. 2010. Disponível em : < http://www.censo2010.ibge.gov.br/sinopse/index.php?uf=42&dados=0420240 2010> Acesso em: 11 de out. de 2018

ITO, Y.; IKEMITSU, H.; NANGO, K. Development and evaluation of science and technology education program using interferometric SAR. International Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences - ISPRS Archives, v. 41, n. July, p. 123–129, 2016.

KHALAFZAI, A. K.; NIRUPAMA, N. Building resilient communities through empowering women with information and communication technologies: A Pakistan case study. Sustainability, v. 3, n. 1, p. 82–96, 2011.

LOUREIRO, C. F. B. Trajetória e Fundamentos da Educação Ambiental. São Paulo: Cortez, 2004.

MACEDO, Y. M. et al. Vulnerabilidade socioambiental em escala de detalhe: o caso de Mãe Luiza, Natal, RN, Brasil. Revista Geosaberes, v. 6, n. 2, p. 145–157, 2015.

MARTINS, M. H. DA M.; SPINK, M. J. P. O uso de tecnologias de comunicação de riscos de desastres como prática preventiva em saúde. Interface: Communication, Health, Education, v. 19, n. 54, p. 503–514, 2015.

MELO, M. D. Aprendizagem de Climatologia Em Geografia no Ensino Médio Fundamentada na Teoria de Ausubel. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Centro de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Federal de Santa Catarina. Araranguá, Santa Catarina, p.119, 2015.

MITSUHARA, H.; IGUCHI, K.; SHISHIBORI, M. Using Digital Game, Augmented Reality, and Head Mounted Displays for Immediate-Action Commander Training. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), v. 12, n. 02, p. 101–117, 2017.

MORAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens, v. 2, n. 1, p. 15-33, 2015.

NARVÁEZ, L.; LAVELL, A.; ORTEGA, G. P. La Gestión del Riesgo de Desastres: Un enfoque basado en procesos. 1a ed. Lima: Secretaría General de la Comunidad Andina, 2009. 104 p.

NOSKE-TURNER, J. et al. Locating disaster communication in changing communicative ecologies across the Pacific. Australian Journal of Telecommunications and the Digital Economy, v. 2, n. 4, 2014.

PACHECO, R. S. Ambientes Virtuais de Aprendizagem Colaborativa e Sua Contribuição Para o Ensino de Ciências. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, Rio Grande do Sul, p. 102, 2017.

PALEN, L.; VIEWEG, S.; ANDERSON, K. M. Supporting “everyday analysts” in safety- and time-critical situations. Information Society, v. 27, n. 1, p. 52–62, 2011.

PERDOMO, J. L.; PANDO, M. A. Student Learning in a Multidisciplinary Sustainable Engineering Course. Journal of Professional Issues in Engineering Education and Practice, v. 139, n. 3, p. 235–243, 2013.

RUIZ, E. System Information Management for Risk Reduction (GIRE System) in Schools of Costa Rica. In: International Conference on Information Systems for Crisis Response and Management, 12., 2015. Norway (Kristiansand) Anais... Norway (Kristiansand): University of Agder, 2015.

SAGUN, A.; BOUCHLAGHEM, D.; ANUMBA, C. J. A scenario-based study on information flow and collaboration patt. Disasters, v. 33, n. 2, p. 214–238, 2009.

SAKONNAKRON, S. P. N.; HUYAKORN, P.; RIZZI, P. Urban gaming simulation for enhancing disaster resilience - A social learning tool for modern disaster risk management sarunwit. TeMA Journal of Land Use, Mobility and Environment, p. 841–851, 2014.

TAREK, S. A. Impact of Tablet Based Training in Empowering Remote Rural Community of South West Bangladesh to Acquire Disaster Preparedness Skills. Procedia Economics and Finance, v. 18, n. September, p. 287–295, 2014.

UNESCO. Redução do Risco de Desastres nos Currículos escolares: Estudos de casos de Trinta Países. Fundo das Nações Unidas para a Infância UNICEF, Genebra, Suíça e Organização das Nações Unidas para a Educação, Ciência e Cultura UNESCO Fontenoy, Paris, França, p. 218, 2012.

UNISDR. Marco de Sendai para a Redução do Risco de Desastres 2015 – 2030. Marco de Sendai para a Redução do Risco de Desastres 2015- 2030SendaiGeneva: United Nations Office for Disaster Risk Reduction, 2015.

UTSUMI T. Global Early Warning System (GEWS) with Cloud Computing Technology. Chairman, Global Systems Analysis and Simulation Association in the U.S.A. p. 6. Flushing, New York, USA, 2010.

VOGEL, E. et al. Early warning systems for climate related extreme events : The development of an ICT based multi-hazard and multi- sector early warning platform in Kenya. UNEP CLIM-WARN, 2015.

WAHLSTROM, M.; GUHA-SAPIR, D. The human cost of weather-related disasters 1995–2015. Geneva, Switzerland: UNISDR, 2015.

WIKIPEDIA. Mapa de localização do estado de Santa Catarina. 2011. Disponível em:. Acesso em: 01 mar de 2020.
Published
12/04/2020
How to Cite
RIBEIRO, Jefferson; VIEIRA, Rafaela; NOVAES, Jéssica Marciélly de. ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE DISASTER RISK MANAGEMENT PROCESS. Geosaberes, Fortaleza, v. 11, p. 232 - 250, apr. 2020. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/798>. Date accessed: 29 mar. 2024. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v11i0.798.
Section
ARTICLES