THE TEACHING OF RACIAL RELATIONS IN GEOGRAPHY: PROPOSITIONS FOR THE CLASSROOM

Abstract

Racism is a phenomenon that structures the life of the black population. As it materializes in geographical space, it segregates blacks and restricts their spatialities. The school stands out as an institution that has great contributions in the struggle to overcome racism, as well as the teaching of Geography that can provide an education that contemplates in a positive way the black people. In this sense, the research aims to suggest pedagogical propositions that offer ways of how the racial question can be discussed in Geography classes. The propocitions were elaborated based on the Curricular Directives of Education (DCE) Basic of Paraná and in didactic model proposed by Gasparin (2011). It is hoped to foment the debate of the racial questions in the teaching of Geography and to contribute to a teaching of Geography that incorporates the Law 10.639/03 in its curriculum.

Author Biographies

Ana Carolina dos Santos Marques, Paulista State University (UNESP), Brazil

Master's student in Geography at the Faculty of Science and Technology, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (FCT / UNESP). Presidente Prudente Campus.

Ricardo Lopes Fonseca, Londrina State University (UEL), Brazil

Adjunct Professor at the Department of Geosciences, State University of Londrina.

References

ANJOS, Rafael Sanzio Araújo dos. A África, a educação e a Geografia. In: BRASIL, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade (Org.). Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal n°10.639/03. Brasília: Ministério da Educação, Secretária de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005b, p. 167-184.

BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nª 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Lei 10.639, de 9 de janeiro de 2003, Brasília, 2003.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia escolar e a construção de conceitos no ensino. In: ______. Geografia, escola e construção de conhecimentos. Campinas, São Paulo: Papirus, 1998, p. 87-136.

CRUZ, Mariléria dos Santos. Uma abordagem sobre a história da educação dos negros. In: ROMÃO, Jeresu (Org.). História da Educação do negro e outras histórias. Brasília: MEC, Secretaria da Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005. p. 21-34.

D’AVILA, Jerry. Diploma de brancura: política social e racial no Brasil – 1917-1945. São Paulo: Editora UNESP, 2006.

GASPARIN, João Luiz. Uma didática para a Pedagogia Histórico-Crítica. 5 ed. Campinas: Editora Autores Associados, 2011.

GOMES, Nilma Lino. Movimento Negro e educação: ressiginificando e politizando a raça. Educação e Sociedade, Campinas, v. 33, n. 120, p. 727-744, jul./set. 2002.

GOMES, Nilma Lino. Educação e relações raciais: refletindo sobre algumas estratégias de atuação. In: MUNANGA, Kabengele (Org.). Superando o Racismo na escola. 2. ed. Brasília: Ministério da Educação, Secretária de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005, p. 143-154.

GONÇALVES, Luiz Alberto Oliveira; SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. Movimento negro e educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 15, p. 134-158, set./dez. 2000.

IBGE, INSTITUTO BRSILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Desigualdades sociais por cor ou raça no Brasil. 2019. Disponível em: . Acesso em: 20 abr. 2020.

OLIVEIRA, Leyla Beatriz de Sá; CUNHA JÚNIOR, Henrique Antunes. A importância da lei federal nº. 10.639/03. África e Africanidades, Rio de Janeiro, v. 4, n. 16/17, p. 1-6, fev./maio 2012.

SANT’ANA, Antonio Olimpio. História e Conceitos Básicos sobre o Racismo e seus Derivados. In: MUNANGA, Kabengele (Org.). Superando o Racismo na escola. 2 ed. Brasília: Ministério da Educação, Secretária de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005, p. 39-67.
Published
23/04/2020
How to Cite
MARQUES, Ana Carolina dos Santos; FONSECA, Ricardo Lopes. THE TEACHING OF RACIAL RELATIONS IN GEOGRAPHY: PROPOSITIONS FOR THE CLASSROOM. Geosaberes, Fortaleza, v. 11, p. 289 - 304, apr. 2020. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/843>. Date accessed: 22 nov. 2024. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v11i0.843.
Section
ARTICLES