THE CONTENTS OF GEOSCIENCES IN THE GEOGRAPHY DISCIPLINE: ANALYZING THE FIRST YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION

Abstract

In elementary school in Brazil the contents of geosciences are mainly distributed in the disciplines of science and geography. However, there is a greater focus of those contents from Elementary School II on. This study then sought to map the contents of geosciences in the Geography Textbooks of the Elementary School I, used in the public-school system of Natal City, in order to assess their presence in this cycle of education. The contents were identified and quantified through a count that considered ¼ page increments. The quantification of the contents was also made considering the Thematic Units proposed by the Common National Curricular Base. The results showed the presence of geosciences contents in books from the 1st to the 5th grade, more concentrated from the 3rd grade on, highlighting the 4th grade of Elementary School I. It also identified the landscape theme as one of the structuring axes for the teaching of geoscientific contents.

Author Biographies

Cláudia Patrícia Araújo e Silva, State University of Campinas (UNICAMP), Brazil

PhD student in the Graduate Program in Teaching and History of Earth Sciences at the State University of Campinas (UNICAMP).

Raquel Franco de Souza, Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN), Brazil

Full Professor at the Department of Geology at the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN), Brazil.

References

ALENCAR, R.; NASCIMENTO, R. S.; GUIMARÃES, G. B. Geociências no Ensino Fundamental: Ciências ou Geografia? Da história da Terra à paisagem local através da geodiversidade da Ilha de Santa Catarina. In: Simpósio Nacional de Ensino de Ciência e Tecnologia, v.3, 2012.

SILVA, C. P. A.; SOUZA, R, F. Conteúdo de Geociências em Livros Didáticos de Ciências do Ensino Fundamental I: identificando a presença e os temas abordados. Ciência & Educação, v. 26, n.55, Bauru, No prelo.

BACCI, D. C. Ensino de geociências no contexto escolar: múltiplas relações com a educação ambiental. In: BACCI, D. C. Geociências e educação ambiental. Curitiba: Ponto Vital, 2015. p. 129-151.

BACCI, D. C.; BOGGIANI, P. C. Currículo do curso de licenciatura em geociências e educação ambiental LiGEA-USP: formação de professores com visão sistêmica do planeta Terra. In: BACCI, D. C. (org). Geociências e educação ambiental. Curitiba: Ponto Vital, 2015. p. 9-25.

BACCI, D, C.; OLIVEIRA, L. POMMER, C. Contribuição da abordagem geocientífica no ensino fundamental: tempo geológico, origem do petróleo e mudanças ambientais. Enseñanza de las Ciencias, Barcelona, n. ext., p. 3459-3463, 2009.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular: ensino fundamental. Brasília: MEC, 2017.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Presidência da República, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 07 jun. 2019.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 21 set. 2020.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC: SEF, 1997.

CALLAI, H. C. Aprendendo a ler o mundo: a Geografia nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Caderno Cedes, Campinas, v. 25, n. 66, p. 227-247, 2005

CARNEIRO, C. D. R.; TOLEDO, M. C. M.; ALMEIDA, F. F. M. Dez motivos para a inclusão de temas de geologia na educação básica. Revista Brasileira de Geociências, São Paulo, v. 34, n. 4, p. 553-560, 2004. Disponível em: http://www.ppegeo.igc.usp.br/index.php/rbg/article/view/9787. Acesso em: 21 set. 2020.

CARNEIRO, M. H. S.; SANTOS, W. L. P.; MÓL, G. S. Livro didático inovador e professores: uma tensão a ser vencida. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 7, n. 2, p. 101-113, 2005.

COMPIANI, M. As Geociências no Ensino Fundamental: um estudo de caso sobre o tema “A formação do Universo”. 1996. 224p. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1996.

CORTE, M. M. A. L.; FIGUEIREDO, R. L.; FIGUEIREDO, B. I. Ciclo da areia: projeto de ensino num contexto de integração curricular. In: GONÇALVES, P. W.; SICCA, N, A, L.; (Org.). Entrelaçando Saberes a partir da Ciência do Sistema Terra: Formação continuada de professores por meio de pesquisa colaborativa. Curitiba: CRV. 2018. p.125-140.

GÜLLICH, R. I. C.; SILVA, L. H. A. O enredo da experimentação no livro didático: construção de conhecimentos ou reprodução de teorias e verdades científicas? Revista Ensaio. Belo Horizonte, v.15, n. 02, p. 155-167, 2013.

GUIMARÃES, E. M. A contribuição da Geologia na construção de um padrão de referência do mundo físico na educação básica. Revista Brasileira de Geociências, v. 34, n. 1, p. 87-94, 2004.

HAGAT, C.L.X.; SILVA, C. B.; DEON, A. R. Cartografia e leitura de mundo no ensino de Geografia. In: ENANPEGE, 2015, São Paulo. A diversidade da Geografia brasileira: escalas e dimensões da análise e da ação, p. 3498-3509, 2015.

LACREU, H. L. Geolodáctica, desafíos para renovar la enseñanza de la Geología. Terrae Didática. Campinas, v. 15, p. 1-11, 2019.

MISATO, M. T.; ZANIRATO, S. H. O Patrimônio como fator de identidade territorial e de desenvolvimento local. In: JACOBI, P. R. Aprendizagem Social e Unidades de Conservação: aprender juntos para cuidar dos recursos naturais. São Paulo: IEE/PROCAM, p. 47-55. 2013.

MONTAGNER, M. A. et al. Interdisciplinaridade e o local nos percursos de um projeto de pesquisa colaborativa na formação continuada de professores. Currículo sem Fronteiras. v. 14, n. 3, p. 230-253, set/dez, 2014.

PIRANHA, J. M.; CARNEIRO, C. D. R. O ensino de geologia como instrumento formador de uma cultura de sustentabilidade. Revista Brasileira de Geociências, São Paulo, v. 9, n. 1, p. 129-137, mar. 2009.

PONTE, M. L.; PIRANHA, M. J. Estratégias e recursos educacionais para inserção das Geociências na educação básica. Terrae Didática, Campinas, v. 14, n. 4, p. 431-438, 2018.

PEREIRA, D. Paisagens, Lugares e Espaços: A geografia no ensino básico. Boletim Paulista de Geografia, São Paulo, n 79. p 9-21. 2003.

POTAPOVA, M. S. Geologia como ciência histórica da natureza. Terræ didática, v. 3. n. 1. Campinas. 86-90. 2008.

REBELO et al. A consciência ambiental na formação de professores em Geociências: contribuições para um enquadramento conceitual. In: BACCI, D, L, C. (Org.). Geociências e Educação Ambiental. Curitiba: Ponto Vital Editora, 2015. p.36-52.

SACRISTÁN, J. G. O que significa Currículo? In: SACRISTÁN, J. G. Saberes e Incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013, p. 16-35. 542 p.

SALVADOR, L.A.; BACCI, D.L.C. Abordagens geocientíficas em estudos do meio no Ensino Fundamental I: construindo pontes para o ensino interdisciplinar. Terræ Didatica, Campinas, v.14, n.1, p.27-38. 2018.

SANTOS, V. M. N. Ensino em Geociências no estudo do Ambiente: contribuições à formação de professores e cidadania. Geologia USP. Publicação Especial, São Paulo, v.6, p 11-18, ago. 2013.

SELLES, S. E.; FERREIRA, M. S. Influências histórico-culturais nas representações sobre estações do ano em livros didáticos de ciências. Ciência & Educação, v.10, n. 1, p 101-110, 2004.

SIMEC. Relatório de modelo de escolha ao PNLD. [2019]. Disponível em: http://simec.mec.gov.br/livros/publico/index_modeloescolha.php Acesso em: 26 abr. 2019.

SIMIELLI, M. E. R. Cartografia no Ensino Fundamental e médio. In: CARLOS, A. F. (Org.). A geografia na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2015.

SILVA, R. P. Ensino de Geociências na Educação Básica: uma análise dos planos de estudos de uma rede municipal de ensino. 2017. Dissertação (Mestrado em Ensino). Centro universitário UNIVATES. Lajeado, RS. 2017.

TOLEDO, M. C. M. Geociências no Ensino Médio Brasileiro: Análise dos Paramêtros Curriculares Nacionais. Geologia USP. Publicação Especial, São Paulo, v.3, p. 31-44, set 2005.

TOMOTANI, J.V.; SALVADOR, R. B. Análise do conteúdo de Evolução em livros didáticos do Ensino Fundamental brasileiro. Pesquisa e Ensino em Ciências Exatas e da Natureza, v.1, n.1, p.5-18, 2017

VEXELS, Open Book Illustration. [2020] Disponível em: https://www.vexels.com/vectors/preview/119651/open-book-illustration Acesso em: 19 jul 2019.
Published
31/10/2020
How to Cite
SILVA, Cláudia Patrícia Araújo e; SOUZA, Raquel Franco de. THE CONTENTS OF GEOSCIENCES IN THE GEOGRAPHY DISCIPLINE: ANALYZING THE FIRST YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION. Geosaberes, Fortaleza, v. 11, p. 640 - 655, oct. 2020. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/994>. Date accessed: 25 nov. 2020. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v11i0.994.
Section
ARTICLES