A observação como prática pedagógica no ensino de geografia
Abstract
Este artigo discute a importância da observação como prática pedagógica no ensino de Geografia, visto que o ato de observar constitui ação fundamental para análise e compreensão das relações que os sujeitos sociais estabelecem entre si e com o meio em que vivem. Para tanto, recorre-se a levantamento bibliográfico, a fim de embasar a importância da observação na análise e na compreensão das relações socioespaciais. Tomando como referencial empírico as práticas cotidianas de sala de aula em turmas do Ensino Fundamental I, defende-se que a observação é um poderoso instrumento metodológico para ensinar/aprender Geografia, validando a ideia de que o ato de olhar também revela o que está além do visível.Keywords
Policy Proposal for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and The citation of published work (See The Effect of Free Access).