A geografia em “canto do povo de um lugar”
Abstract
A partir da Geografia Humanista e da Fenomenologia discutir-se-á a experiência motivada por “Canto de um povo de um lugar”, música de Caetano Veloso[1], com alunos do 6º ano do ensino fundamental em estudos sobre movimento aparente do Sol. A metodologia adotada visou explorar a relação Geografia-Música e, a partir dela e com ela, instigar o processo de aprendizagem acerca de fenômenos geográficos. A música é feita por, para, com e sobre pessoas, nesse sentido o trabalho em sala de aula com música tem a intenção de abarcar esses simbolismos e relações, tomando-a em sua totalidade. Um pensar e agir sem escalas e fronteiras nitidamente definidos entre muros e cartilhas de governo, entre oposição indivíduo e coletivo.
Palavras-chave: ensino de Geografia; música; Fenomenologia
Keywords
Policy Proposal for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and The citation of published work (See The Effect of Free Access).