Reflections of teaching practice: how postergraduation impacted in pedagogical

Abstract

The knowledge stems from the articulation of knowledge that involves the ability to perceive and interpret the everyday reality of society. The essay is the result of a study elaborated from the proposal of the discipline of Stage the Doctoral Course in Geography of the Federal University of Ceará - UFC - in the academic year of 2016. For the accomplishment of the present article an experiment was carried out with the Students of the first semester of Professional Practice in Geography of the UERR. The experiment had as a methodological application of educating with research, involving bibliographical readings, field research, observation in loco, documentary research and the accomplishment of a colloquium to discuss the researched reality. Among the results it is possible to affirm that in learning education research occurs in the process, in which students and teachers interact in a horizontal relationship of coexistence.

Author Biographies

Josinaldo Barboza Bezerra, Universidade Estadual de Roraima

Professor do Departamento de Geografia da Universidade Estadual de Roraima (UFRR).

José Levi Furtado Sampaio, Universidade Federal do Ceará

Professor do Programa de Pós-graduação em Geografia da Universidade Federal do Ceará (UFC).

References

BACHELARD, Gaston. Formação do Espírito Científico: contribuição para uma psicanalise do conhecimento. Ed. 1. Tradução de Estela dos Santos Abreu: Contraponto, 1996.
DEMO, Pedro. Pesquisa Participativa: mito e realidade. Brasília: UNB/INEP, 1982.
________. Educação Científica. Revista Brasileira de Iniciação Cientifica. Volume 1, nº 1, maio/2004. Disponível em < http://itp.ifsp.edu.br/ojs/index.php/IC/index>. Acessado em junho de 2016.
________. Princípio Científico e Educativo. Ed. 11, São Paulo: Cortez, 2005.
FERREIRA, Valéria Silva. As Especificidades da Docência do Ensino Superior. Revista Diálogo Educacional, v. 10, p. 85-99, jan/abr. 2010.
FONSECA, Dirce Mendes da. A Pedagogia Cientifica de Bachelard: uma reflexão a favor da qualidade da prática e da pesquisa docente. Revista Educação e Pesquisa. São Paulo: v. 34, n. 2, p. 361-370, maio/agos. 2008.
FREIRE, Paulo. Educação Bancária e Educação Libertadora. In: PATTO, Maria Helena Souza. Introdução a Psicologia Escolar. ed. 3. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1997/p. 61-80.
________. Pedagogia do Oprimido. Ed. 17. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
________. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Ed. 16, São Paulo: Paz e Terra, 2009.
LOPES, Claudivan Sanches. O professor de Geografia e os saberes profissionais: o processo formativo e o desenvolvimento da profissionalidade. São Paulo. Tese (Doutorado em Geografia), FFLCH-USP, 2010. Disponível em http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis /8/8136/tde-30042010-151609/. Acesso em 08 abril 2016.
NÉRICI, Imídio. Educação e Ensino. São Paulo: IBRASA, 1985.
OLIVEIRA, Christian Dennys Monteiro de. Sentido da Geografia Escolar. Fortaleza: Edições UFC, 2009.
SANTOS, Milton. Espaço e Método. Ed. 5, São Paulo: Edusp, 2012.
Published
08/08/2017
How to Cite
BEZERRA, Josinaldo Barboza; SAMPAIO, José Levi Furtado. Reflections of teaching practice: how postergraduation impacted in pedagogical. Geosaberes, Fortaleza, v. 8, n. 15, p. 143 - 153, aug. 2017. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/540>. Date accessed: 23 dec. 2024. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v8i15.540.
Section
ARTICLES

Keywords

Educação com Pesquisa; Prática Docente; Ensino Superior.