Geography school in basic education: approaches between Piauí state reality and municipality Alto Longa (PI)

Abstract

This study aims to make a brief history about the geographic education in the State of Piauí, its evolution, the relationship with Geography Teaching and the teaching in Basic Education. Some factors stand out in the evolution of Teaching in the State of Piauí, among them the current conjuncture of the educational scenario in the State, the basic education teacher training courses, the evolution of education systems, investments in education, diversified didactic resources, The new technologies applied to education and the universalization of education. The history of education in geography in Piauí shows its evolution with emphasis on the training courses for Basic Education teachers, the transformation of education systems, investments in education, diversified didactic resources that changed the Piauí scenario in education

Author Biographies

Lineu Aparecido Paz e Silva, Universidade Federal do Piauí

Professor de Geografia da Rede Pública de Ensino no Estado do Piauí e Doutorando em Geografia pela Universidade de Brasília (UnB).

Raimundo Lenilde de Araújo, Universidade Federal do Piauí

Professor do Departamento de Geografia da Universidade Federal do Piauí (UFPI).

Cintia Dos Santos Lins, Universidade Federal do Piauí

Professora do Departamento de Geografia da Universidade Estadual do Piauí (UFPI).

References

BRASIL. MEC. Secretaria da Educação Média e Tecnológica. O papel da educação na sociedade tecnológica. In: ______. Parâmetros curriculares nacionais: Ensino Médio (1ª parte). Brasília: MEC/Secretaria da Educação Média e Tecnológica, 1999.
EVANGELISTA, A. M. A Região no Ensino de Geografia: Fundamentos da prática professoral. Tese de Doutorado, Fortaleza, UFC/Faculdade de Educação, 2007.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO, UNIVERSIDADE FEDERAL DO PIAUÍ. Projeto Pedagógico Curso de Licenciatura Plena em Geografia. Teresina, Abril de 2007.
REIS, A. C. C. Visão panorâmica da história da educação no Piauí: do período colonial ao período imperial. In: Anais do IV Encontro de Pesquisa em Educação da UFPI, 2010, Teresina. Anais do V Encontro de Pesquisa em Educação da UFPI, 2010.
SILVA, J. S. Habitus docente e representação social do Ensino de Geografia. Tese de Doutorado, Natal,UFRN/Faculdade de Educação, 2007.
Published
08/08/2017
How to Cite
SILVA, Lineu Aparecido Paz e; ARAÚJO, Raimundo Lenilde de; LINS, Cintia Dos Santos. Geography school in basic education: approaches between Piauí state reality and municipality Alto Longa (PI). Geosaberes, Fortaleza, v. 8, n. 15, p. 21 - 30, aug. 2017. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/550>. Date accessed: 23 dec. 2024. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v8i15.550.
Section
ARTICLES

Keywords

Palavras Chave: Ensino de Geografia, Estado do Piauí, Alto Longá.