The geography teaching in perspective inclusive education

Abstract

The present research carried out in the form of a graduation work in Geography of FAED/UDESC is located in contributing to teaching and learning in Geography, based on the perspective of Inclusive Education, aimed at analyzing how students appropriate Contents and concepts of Geography. We chose a qualitative study with a case study approach, carried out in an 8th grade class in a public school in the city of Florianópolis/SC. The research took place in four stages that were fundamental to understanding how students with disabilities follow the teaching-learning process. The use of workshops with board games became relevant, since there was a concern to work with diverse activities in the process of geographic education, in order to overcome barriers of learning.

Author Biographies

Ana Carolina Ramos, Universidade Estadual de Santa Cruz

Licencianda em Geografia pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC).

Rosa Elisabete Militz Wypyczynski Martins, Universidade Estadual de Santa Cruz

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC).

References

BEYER, H. O. Educação Inclusiva ou Integração Escolar? Implicações pedagógicas dos conceitos como rupturas paradigmáticas. 2006, p. 85, 86. Disponível em:. Acesso em: 04 set. 2015.
CASSOL, Roberto. Metodologia do ensino de geografia. 1ed. Santa Maria: USM, Pró-Reitoria de Graduação a Distância de Educação Especial, 2005.
CAVALCANTI, Lana. Cotidiano, mediação pedagógica e formação de conceitos: uma contribuição de Vygotsky ao ensino de Geografia. In: Cad. Cedes, Campinas, vol. 25, n. 66, p. 185-207, mai/ago. 2005.
CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia e práticas de ensino: Geografia escolar e procedimentos de ensino numa perspectiva socioconstrutivista. Goiânia, Alternativa, 2002.
COSTELLA, Roselane Zordan. Ensinar o quê... Para quê... Quando... Desafios da geografia na contemporaneidade. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2014.
GODOY, Ana. Oficinas Experimentais. 2008. Disponível em: . Acesso em: 07 jun. 2015.
JUNIOR MARTINS, Luiz; MARTINS, Rosa Elisabete Militz Wypyczynski; MANCHUR, Josiane. O uso da oficina pedagógica lúdica no ensino de geografia numa perspectiva inclusiva. In: Anais do Encontro de Práticas de Ensino de Geografia da Região Sul, 2., 2014, Florianópolis. Anais eletrônicos... Florianópolis: UFSC, 2014. Disponível em: http://anaisenpegsul.paginas.ufsc.br/files/2014/11/JOSIANE-MANCHUR-LUIZ-MARTINS-JUNIOR-e-ROSA-ELISABETE-MILITZ-WYPYCZYNSKI-MARTINS.pdf
KAERCHER, Nestor André. A Geografia escolar na prática docente: a utopia e os obstáculos epistemológicos da Geografia Crítica. Originalmente apresentado como tese de doutorado. São Paulo: USP, 2002.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida. O jogo e a educação infantil. Florianópolis, 1994.
MANTOAN, Maria Tereza Eglér. O direito à diferença, na igualdade de direitos. MEC/SECADI, 2010.
PELOSI, Miryam Bonadiu. A comunicação Alternativa e Ampliada nas Escolas do Rio de Janeiro: formação de professores e caracterização dos alunos com necessidades educacionais especiais. Dissertação de mestrado em Educação –UERJ, 2000.
Published
08/08/2017
How to Cite
RAMOS, Ana Carolina; MARTINS, Rosa Elisabete Militz Wypyczynski. The geography teaching in perspective inclusive education. Geosaberes, Fortaleza, v. 8, n. 15, p. 120 - 130, aug. 2017. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/554>. Date accessed: 22 nov. 2024. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v8i15.554.
Section
ARTICLES

Keywords

Educação Inclusiva, ensino de Geografia, oficina pedagógica.