Relation space, city and education: outlining research possibilities between education and geography
Abstract
The research presented articulates the areas of education and geography, based on the analysis of the School Zoning policy, in the city of Rio Branco (AC). We deal with some theoretical background issues, describe the methodology and some research results. We sought to demonstrate the possibility and importance of the relationship between educational indicators such as Ideb (Basic Education Development Index), Seape / AC (State Acre Learning System) and Inse (Socioeconomic Level Index), ICME Material of the School) and Indicator of Adequacy of Teacher Training, with the socio-spatial context of the students, to analyze the results of policies and actions of the State. We show that the urban context in its multiple forms of inequalities, exerts a weight in the educational results.
References
ALVES, Maria Tereza G.; SOARES. As pesquisas sobre efeito das escolas: contribuições metodológicas para a Sociologia da Educação. Revista Sociedade e Estado. vol. 22, n. 2, 2007.
BOURDIEU, Pierre. Escritos de Educação. Rio de Janeiro: Vozes, 1998.
_______. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Campinas: Papirus, 1996.
BROOKE, N. SOARES, J. F. (org). Pesquisa em eficácia escolar: origens e trajetórias. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2008.
CARLOS, Ana Fani Alessandri. A cidade. São Paulo. Contexto, 2003.
_______. A (re)produção do espaço urbano. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1994.
CAVALCANTI, Lana de Souza. A Geografia escolar e a cidade: Ensaios sobre o ensino de Geografia para a vida urbana. Campinas, SP: Papirus, 2008.
CID, Gabriel da Silva Vidal. Segregação urbana e segmentação escolar: efeitos do lugar num equipamento público de ensino no interior de um condomínio fechado no bairro da Barra da Tijuca. 100p. Mestrado. UFRJ, 2009.
CORRÊA, Roberto Lobato. Espaço urbano. Rio de Janeiro: Contexto, 1989.
_______. Espaço: um conceito-chave da geografia. In: _______. CASTRO, Iná Elias; GOMES, Paulo César da Costa (orgs). Geografia: Conceitos e Temas. Rio de Janeiro: Bertrand, 2003.
_______. Perspectivas da urbanização brasileira: uma visão geográfica para o futuro próximo. In: PEREIRA, Elson Manoel e DIAS, Leila Christina Duarte (Orgs.). As cidades e a urbanização no Brasil: passado, presente e futuro. Florianópolis: Insular, 2011, pp. 17-30.
CHRISTOVÃO, Ana Carolina. A vizinhança importa: desigualdades e educação no Morro do Cantagalo, Dissertação de Mestrado, Rio de Janeiro: UFRJ, 2009.
FISCH, Gisele. Desigualdades sócio-espaciais e geografia de Oportunidades educacionais na cidade de Belo Horizonte: um estudo exploratório. 2010. Disponível em:
GUADANHIM, Fabiane de F. Costa. Impactos da segregação sócio-emocional, no município de Curitiba. Dissertação de Mestrado, Curitiba: UFPR, 2011.
HARVEY, David. Alternativas ao neoliberalismo e o direito à cidade. Novos Cadernos NAEA. v. 12, n. 2, p. 269-274, dez. 2009.
_______. Espaços de esperança. São Paulo: Edições Loyola, 2004.
_______. O enigma do capital e as crises do capitalismo. São Paulo: Bomtempo, 2011.
KAZTMAN, R e RIBEIRO, L.C.Q. A cidade contra a escola? Segregação urbana e desigualdades educacionais em grandes cidades da América Latina. Rio de Janeiro: Letra Capital: Observatório da Metrópoles, 2008.
KOSLINSKI, Mariane C.; ALVES, Fátima. Novos olhares para as desigualdades de oportunidades educacionais: a segregação residencial e a relação favela-asfalto no contexto carioca. Educ. Soc., Campinas, v. 33, n. 120, p. 805-831, jul.-set. 2012. Disponível em < http://www.scielo.br/pdf/es/v33n120/09.pdf>. Acesso em 23 dez. 2014. LEFEBVRE, Henri. A revolução urbana. Belo Horizonte: Ed. da UFMG, 2002.
_______. O direito à cidade. São Paulo: Editora Morais, 1991.
MACHADO, Carlos Roberto. Desigualdades sociais e sua relação com o efeito Escola na Metrópole Goianiense. Dissertação de Mestrado. Pontífica Universidade Católica de Goiás. Desenvolvimento e Planejamento Territorial, 2011.
RIBEIRO, Carlos Costa. Desigualdade de oportunidades e resultados educacionais no Brasil. 2010. Disponível em
RIBEIRO, Luiz C. Q.; KOSLINSKI, Mariane C. Efeito metrópole e acesso às oportunidades educacionais. Disponível em:
SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: EdUSP, 2006.
_______. Técnica, espaço, tempo: globalização e meio técnico-científico informacional. São Paulo: Hucitec, 1994.
SOARES, Carolina Zuccarelli. Segregação residencial, capital social e desigualdades educacionais no Rio de Janeiro. Dissertação de Mestrado, Rio de Janeiro: IPPUR/UFRJ, 2009.
Keywords
Policy Proposal for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and The citation of published work (See The Effect of Free Access).