Education to transform people in the world, geography to change the world of people: theoretical approaches between Paulo Freire and Milton Santos

Abstract

This article aims to expose the symmetries of thoughts in the works of two of the greatest Brazilian intellectuals: Paulo Freire and Milton Santos. Both authors play a notable role in their intellectual area, both nationally and internationally. Paulo Freire is the second Brazilian with more doctoral titles honoris causa. Milton Santos is the only Latin American winner of the Vautrin Lud Award, the equivalent of the Nobel Prize in Geography. The demand of the poorest has always been at the heart of the production of these authors, whether they are oppressed in Freirean reading, or non-citizens by the Miltonian perspective. In this perspective, this article is inserted in order to bring the geography of Milton Santos to the pedagogy of Paulo Freire in his efforts to build a different world, without oppressed and citizens, in fact.

Author Biographies

Júlio César Dias Nascimento, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ).

Enderson Alceu Alves Albuquerque, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutorando do Programa de pós-graduação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ).

References

ARENDT, Hanna. Responsabilidade e julgamento. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
ENCONTRO com Milton Santos ou o mundo global visto do lado de cá. Direção: SilvioTendler. Produção: Ana Rosa Tendler. Brasil, 2006.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 11e. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.
________. Pedagogia da esperança. São Paulo: Paz e Terra, 1992.
________. Pedagogia da Autonomia - Saberes Necessários à prática educativa. 36ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
________. Política e Educação: ensaios. 5ª Ed. São Paulo: Cortez, 2001.
________. Pedagogia do Oprimido. 50ª Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
MACHADO, Mônica Machado. A Força do Lugar na Obra de Milton Santos. In: MARTIN, André Roberto; MACHADO, Mônica Sampaio (orgs). Dicionário dos Geógrafos Brasileiros. 1 ed. Rio de Janeiro: 7 letras, 2014. p 133-166.
MOSÉ, Viviane. O Homem que Sabe. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.
OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de. Leituras Freireanas sobre educação. São Paulo: Editora UNESP, 2003.
PONDÉ, Luiz Felipe. Guia Politicamente Incorreto da Filosofia. São Paulo: Editora Leya, 2012.
SANTOS, Milton. Por uma Geografia Nova: da crítica da Geografia a uma Geografia Crítica. 3ª edição. São Paulo: HUCITEC, 1986.
________. Um café com Milton Santos. São Paulo: Folha de São Paulo.  08 de jul. de 2001. Entrevista concedida a Fernando Conceição. Disponível em http://www1.folha.uol.com.br/fsp/mais/fs0807200107.htm . Acesso em 12 de jul. 2016.
________. Por uma outra globalização:  do  pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2004.
________. O espaço do Cidadão. 7ª ed. São Paulo: Edusp, 2007.
________. Técnica, Espaço, Tempo: Globalização e meio técnico-científico-informacional. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.
_______ . A urbanização brasileira. São Paulo: Hucitec, 2009.
. A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. São Paulo: Edusp, 2012.
________. O espaço da cidadania e outras reflexões. Organizado por Elisiane da Silva; Gervásio Rodrigo Neves; Liana Bach Martins. Porto Alegre: Fundação Ulysses Guimarães, 2013.
_______. O Espaço do Cidadão. 7° ed. São Paulo: Edusp, 2014.
Published
08/08/2017
How to Cite
NASCIMENTO, Júlio César Dias; ALBUQUERQUE, Enderson Alceu Alves. Education to transform people in the world, geography to change the world of people: theoretical approaches between Paulo Freire and Milton Santos. Geosaberes, Fortaleza, v. 8, n. 15, p. 67 - 80, aug. 2017. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/562>. Date accessed: 23 dec. 2024. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v8i15.562.
Section
ARTICLES

Keywords

Paulo Freire; Milton Santos; Transformação.