The american continent in fundamental teaching: a methodological proposal from the stage supervised in geography

Abstract

This work analyzes the educational project developed under the Supervised Internship in Geography, of the Geography Course of the Universidade Estadual da Paraíba, in a group of the 8th year of Basic Education in a public school in the Boqueirão-PB town, in which the American continent was approached from different strategies and didactic resources. It aimed to promote a critical analysis of America, from the elements that permeated its spatial production process and the consequences of this in its current organization. From the activities, in addition to the interest that was aroused, the students understood that the differences existing between Latin America and Anglo-Saxon America, result from the way in which they have been inserted in the International Division of  Labor, since the colonization, demonstrating that Geography can contribute to a critical and reflective formation.

Author Biographies

Dayane Galdino Brito, Universidade Estadual da Paraíba

Graduanda em Licenciatura em Geografia pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Josandra Araújo Barreto de Melo, Universidade Estadual da Paraíba

Professora do Departamento de Geografia da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB).

References

ALMEIDA, A. P. S; SILVA, P. T.; CAMPOS, M. A. F. A utilização do gênero charge como recurso didático metodológico no ensino de Geografia. IN: III Encontro de Iniciação á Docência-UEPB. Anais... Campina Grande- PB/ Brasil, 15 de outubro de 2013.
ALMEIDA, R. D.; PASSINI, E. Y. O espaço geográfico: ensino e representação. 4ª ed. São Paulo, Contexto, 2010. 90p.
ALVES, C. C. E. Ensino de geografia e suas diferentes linguagens no processo de ensino e aprendizagem: perspectivas para a educação básica e geográfica. Geosaberes, Fortaleza, v. 6, número especial (3), p. 27 - 34, 2016.
ALVES, T. L. B. A utilização de charges e tiras humorísticas como recurso didático-pedagógico mobilizador no processo de ensino-aprendizagem da Geografia. Revista Educação, Santa Maria, v. 38, n. 2, p. 417-432, maio/ago. 2013.
ARAÚJO, F. R. O uso de imagens no Processo de ensino/aprendizagem em Geografia na Escola Estadual de Ensino Fundamental Castro Pinto, Jacaraú-PB. (Monografia). Curso de Licenciatura em Geografia, Universidade Estadual da Paraíba, Guarabira, 2012.
BRAMBILA, J. E. M.; OLIVEIRA, R. M. G.; FRANCO, S. A. P. Leitura de Charges: um projeto de intervenção para o ensino de Geografia na Educação Básica. In: Colóquio Internacional de Educação. Anais... Santa Catarina-PR/Brasil, 22 a 24 de setembro, 2014.
BRASIL, Parâmetros Curriculares Nacionais 3° e 4° Ciclos do Ensino Fundamental de Geografia. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.
CALLAI, H. C. Estudar o lugar para compreender o mundo. In: CASTROGIOVANNO, A. C. (Org.). Ensino de Geografia: práticas e textualizações no cotidiano. Porto Alegre: Mediação, 2009. p. 83-92.
CORRÊA, R. L. Região e organização espacial. 8a ed. São Paulo: Ática, 2007. 93p.
GALEANO, E. As Veias Abertas da América Latina. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981. 201p.
KAERCHER, N. A. O gato comeu a geografia crítica? Alguns obstáculos a superar no ensino-aprendizagem de geografia. In.: PONTUSCHKA, N.N; OLIVEIRA, A. U. de (Orgs.) Geografia em Perspectiva: ensino e pesquisa. São Paulo: Contexto, 2010. p.221-231.
KLIMEK, R. L. C. Como aprender Geografia com a utilização de jogos e situações-problema. In: PASSINI, E. Y. (et. al.). Prática de ensino de geografia e estágio supervisionado. 2a ed. São Paulo: Contexto, 2011. p.117-123.
MALYSZ, S. T. Estágio em parceria universidade-educação básica. In: PASSINI, E. Y. (et. al.). Prática de ensino de geografia e estágio supervisionado. 2a ed. São Paulo: Contexto, 2011. p.16-25.
MORAIS, I. D. Diferentes linguagens no ensino de Geografia: novas possibilidades. In: ALBUQUERQUE, M. A. M.; Ferreira, J. A. S (Orgs.). Formação, Pesquisas e Práticas Docentes: Reformas Curriculares em Questão. João Pessoa: Editora Mídia, 2013, p.241-264.
NASCIMENTO, L. F. A. Estratégias para trabalhar a temática globalização nas aulas de Geografia. IN: III Congresso Nacional da Educação. Anais... Natal -RN/Brasil, 05 a 07 de outubro, 2016.
SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Hucitec, 1996. 308 p.
SOUSA NETO, M. F. A ciência geográfica e a construção do Brasil. Terra Livre. São Paulo, n.15, p.9-20, 2000.
Published
08/08/2017
How to Cite
BRITO, Dayane Galdino; MELO, Josandra Araújo Barreto de. The american continent in fundamental teaching: a methodological proposal from the stage supervised in geography. Geosaberes, Fortaleza, v. 8, n. 15, p. 105 - 119, aug. 2017. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/565>. Date accessed: 05 oct. 2022. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v8i15.565.
Section
ARTICLES

Keywords

Ensino de Geografia; Estágio; América; Recursos didáticos