School geography in the context of the occupation movements of brazilian schools

Abstract

This work has the ambition to methodically weave some notes on the paths and challenges of School Geography in the context of significant student movements of occupation of Brazilian schools. Represented by the struggles of redemocratization and resistance to the educational reforms in the country, the movements reveal the characteristics of a new school subject and brings reflection on the pedagogical practices developed by the school, in general and geographic education, in a particular way. On the basis of this, through a bibliographical review on this theme, as well as empirical research with the young protagonists of the movement carried out in the city of Formosa-Goiás, the objective is to highlight the role of Geography in the citizen's formation of the student from the world’s critical reading.

Author Biography

Alcinéia de Souza Silva, Universidade de Brasília

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Geografia na Universidade de Brasília (UnB).

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular – 2ª versão revista. Distrito Federal. 2016.
CARLOS, Ana Fani Alessandri. A condição espacial. 1. ed. São Paulo: Contexto, 2015.
CAVALCANTI, Lana de Souza. A Geografia Escolar e a Cidade: Ensaios sobre o ensino de Geografia para a vida urbana cotidiana. 3. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.
_____________. O ensino de Geografia na escola. Campinas, SP: Papirus, 2012.
CORRÊA, Roberto Lobato. Espaço, um conceito-chave da Geografia. In: CASTRO, I. E. de; GOMES, P. C. da Costa & CORRÊA, R. L. (Orgs.). Geografia: conceitos e temas. 11. Ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.
CARMO, Helen Cristina do; LEÃO, Geraldo. Os jovens e a escola. Cadernos temáticos Juventude Brasileira e Ensino Médio. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.
DAMIANI, A. L. A geografia e a construção da cidadania. In: CARLOS, A. F. A. (org.). Novos caminhos da geografia. São Paulo: Contexto. 1999.
DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo. Juventudes e Ensino Médio: Quem é este aluno que chega à escola. In: DAYRELL, J., CARRANO, P., MAIA, C. L. (org.). Juventude e Ensino Médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.
LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da escola pública – a pedagogia crítico-social dos conteúdos. 21ª ed. São Paulo: Edições Loyola, 2006.
__________. Didática. São Paulo: Cortez, (Coleção magistério Série Formação do professor). 2008.

SANTOS, Wanderley Guilherme dos. Cidadania e justiça: a política social na ordem brasileira. 2. ed. Rio: Campus, 1987.
SANTOS, Milton. A natureza do Espaço: Técnica e tempo, Razão e Emoção. 4. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2014 [1996].
STRAFORINI, Rafael. Ensinar Geografia: o desafio da totalidade-mundo nas séries iniciais. São Paulo: Annablume, 2004.
Published
08/08/2017
How to Cite
SILVA, Alcinéia de Souza. School geography in the context of the occupation movements of brazilian schools. Geosaberes, Fortaleza, v. 8, n. 15, p. 31 - 40, aug. 2017. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/574>. Date accessed: 05 oct. 2022. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v8i15.574.
Section
ARTICLES

Keywords

Cidadania; Geografia Escolar; Ocupação de escolas.