The peteca project as a "child labor" discussion subsidy in the teaching of geography

Abstract

This research aims to analyze the PETECA Project experience contribution as a subsidy to the discussion of the theme "child labor" in the geography teaching of elementary school students. This is a qualitative research of the ethnographic case study type. The work is structured in two parts. In the first, it presents the Statute of the Child and the Adolescent, the Federal Constitution and opens discussion on the issue of the fight against exploitation of young people, this being a commitment to citizenship and the future of children and adolescents. In the second, it records the experience of the pedagogical actions developed in a public school in the city of Fortaleza. Finally, it presents the final considerations, discussing the need for an awareness of child labor, based on society, the neighborhood studied, showing the political and cultural effort.

Author Biography

Cristiane e Castro Feitosa Melo, Universidade Estadual do Ceará, Brasil

Doutora em Geografia (UECE) e Professora da Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza.

References

BRASIL, Câmara dos Deputados. Estatuto da Criança e do Adolescente - ECA. 9ª Edição. Brasília: Câmara dos Deputados, 2012.
BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais – Geografia. Brasília: Ministério da Educação, 1998.
BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais – Temas Transversais. Brasília: Ministério da Educação, 1998.
BRASIL, Ministério Público do Trabalho. Cartilha “Brincar, estudar, viver... Trabalhar, só quando crescer”. Brasília: MPT, 2008.
BRASIL, Ministério Público do Trabalho. Projeto PETECA. Orientações Pedagógicas. Brasília: MPT, 2008.
BRASIL, Senado Federal. Constituição da República Federativa do Brasil. 2. ed. Brasília: Subsecretaria de Edições Técnicas, 1988.
MORAES, Alexandre de. Constituição do Brasil e Legislação Constitucional. Interpretada, São Paulo, n. 4, p. 34 - 66, 2004.
YOUTUBE, Poesia. “Toda criança tem direitos”. Prêmio PETECA: 2015 < https://www.youtube.com/watch?v=0fwY9AiF6tQ&list=LLFa098xAeq5JgEn8S4HmTrg&index=1 > Acessado no dia 10 de janeiro de 2017.
YOUTUBE, Conto. “Não! Para o Trabalho Infantil”. Prêmio PETECA: 2015 < https://www.youtube.com/watch?v=LRV8Tq327d4&index=2&list=LLFa098xAeq5JgEn8S4HmTrg > Acessado no dia 10 de janeiro de 2017.
YOUTUBE, Música. “Deixa a Criança Acreditar”. PETECA: 2015 < https://www.youtube.com/watch?v=QMZtziWWvXY&index=4&list=LLFa098xAeq5JgEn8S4HmTrg > Acessado no dia 10 de janeiro de 2017.
YOUTUBE, Música. “Deixa a Criança Acreditar”. Prêmio PETECA: 2015 < https://www.youtube.com/watch?v=gSjl4cwCbcw&list=LLFa098xAeq5JgEn8S4HmTrg&index=3 > Acessado no dia 10 de janeiro de 2017.
YOUTUBE, Esquete Teatral. “Estudar Sim, Trabalho Infantil Não!”. PETECA: 2015 < https://www.youtube.com/watch?v=W2XS2YOxPMI > Acessado no dia 10 de janeiro de 2017.
YOUTUBE, Música. “Não podemos nos calar”. Prêmio PETECA: 2016 < https://www.youtube.com/watch?v=qm81etibNzw > Acessado no dia 10 de janeiro de 2017.
YOUTUBE, Esquete Teatral. “Esperança”. Prêmio PETECA: 2016 < https://www.youtube.com/watch?v=U0Lwqb0AJFk&t=8s > Acessado em 10 de janeiro de 2017.
YOUTUBE, Curta Metragem. “O dicionário do sofrimento, o abc da exploração”. Prêmio PETECA: 2016 < https://www.youtube.com/watch?v=cPgMGOFkM7k > Acessado no dia 10 de janeiro de 2017.
Published
02/09/2017
How to Cite
MELO, Cristiane e Castro Feitosa. The peteca project as a "child labor" discussion subsidy in the teaching of geography. Geosaberes, Fortaleza, v. 8, n. 16, p. 81 - 93, sep. 2017. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/590>. Date accessed: 05 nov. 2024. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v8i16.590.
Section
ARTICLES

Keywords

Geografia; Projeto PETECA; Trabalho Infantil; Conscientização; Cidadania