Computers and geosciences teaching: study case at a private school from west zone of Rio de Janeiro
Abstract
The purpose of this work was to evaluate the relationship between teachers and students from the elementary school with geosciences and also the use of different didactical resources for geosciences teaching (Study case: Realengo, RJ). Specific questionnaires were applied to Geography/Biology teachers and students. Teachers affirmed that a link between geosciences and actual facts on media is made during classes, however rarely they diversify teaching resources; pointed out computing as the most used resource; and evaluated as low the interest of their students for biogeochemical cycles, clime, reliefs, land use and universe. Students pointed out computers as the most important source for school researches; few knew how to define geosciences, showing less interesting in it throughout the years. This fact could be a consequence of geosciences fragmentation in different disciplines.
References
BARBOSA, R. Perspectivas de uso do computador no ensino. Anuário da produção acadêmica docente (Anhanguera Educacional. Valinhos),v. 3, n°5, p. 163-182, abril. 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências naturais- Brasília. SEF. 138p. 1998.
COMPIANI, M. As geociências no ensino fundamental: Um estudo de caso sobre o tema “a formação do universo”. 1996. 225 f. Tese (Doutorado em educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas . Campinas-SP, 1996.
COSTOLDI, R.; POLINARSKI, C. A. 2009. Utilização de recursos didático-pedagógicos na motivação da aprendizagem. Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE CIÊNCIA E TECNOLOGIA, 1., 2009, Curitiba. Anais... PR, Curitiba : Universidade Tecnológica Federal do Paraná ,2009. p.684-692 .
FERREIRA ,J. C.; PATINO,C. M. O que realmente significa o valor de p? Jornal Brasileiro de pneumologia. Brasília, v 41, n. 5, p.485 - 485, set./out. 2015.
FIRMINO. A. R. S. A importância de aulas experimentais nos conteúdos de geociências abordados na disciplina de biologia do ensino básico. 2013. 32 p.Monografia (licenciatura em ciências biológicas)- Escola da Saúde e do meio ambiente ,Universidade Castelo Branco:Rio de Janeiro, 2013.
FRANCO, C. Ciclos e letramento na fase inicial do ensino fundamental. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, online, n. 25, p.30-38, jan./abril. 2004.
GONÇALVES, P. W. ; SICCA, N. A. L. O que os professores pensam sobre geociências e Educação Ambiental? Levantamento exploratório de concepções de professores de ribeirão preto, SP. Geol. USP Publ. Espec.São Paulo. v. 3, p. 97-106, setembro. 2005.
INSTITUTO MUNICIPAL DE URBANIZAÇÃO PAULO PEREIRA PASSOS. Bairros cariocas. Disponível em
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. INEP. Data escola Brasil. Disponível em: < http: //www.dataescolabrasil. inep.gov.br/dataEscolaBrasil/home.seam> . Acesso em: 1 Fev. 2016.
INSTITUTO RIO. Sobre à Zona Oeste. Disponível em
KUNZLER, J. Geociências no curso de ciências biológicas: Formação e atuação profissional. RENEFARA. Goiânia,Vol. 2, n. 2, p. 1-11, 2012.
MAIO, A. C. D. Geotecnologias digitais no ensino médio : avaliação prática de seu potencial. 2004. 172 f. Tese ( Doutorado em Geografia) – Instituto de Geociências e ciências exatas, concentração em análise da informação espacial, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro- SP, 2004.
OLIVEIRA O. B. de, TRIVELATO S. L. F. Práticas docente: o que pensam os professores de ciências biológicas em formação. Teias, Rio de Janeiro, v. 7, nº 13-14, jan./dez. 2006.
PAIVA, J. As tecnologias de informação e comunicação, utilização pelos alunos. 1.ed. Lisboa. Ministério da Educação: Departamento de Avaliação Prospectiva e Planejamento, 2003. 85 p.
PAULO, A. S. G; XAVIER, R. A; DORNELLAS, P. C. O ensino de geociências no 1º ano do ensino médio nas escolas de Arapiraca – Al. Geosaberes, Fortaleza, v. 5, n. 10, p. 04 -16, jul./dez. 2014.
PRADO, A. S. O uso da informática como ferramenta pedagógica no desenvolvimento de conteúdos de geociências no ensino fundamental. 2004. 87 f. Dissertação ( Mestrado em Geociências) – Instituto de Geociências, educação aplica à geociências , Universidade Estadual Campinas , Campinas-SP, 2004.
PRIGOL, S.; GIANNOTTI,S.M. A importância da utilização de práticas no processo de ensino-aprendizagem de ciências naturais enfocando a morfologia da flor. In: Simpósio Nacional de Educação,1., 2008, Cascavel- PR. Anais... Cascavel, PR. Unioeste. 2008.
RIOS, I. Q.; CHAVES, J. M. Exercício pedagógico e ensino de Geociências nas escolas de Feira de Santana-BA: Análise do uso da música como ferramenta didática. In: Seminário de Iniciação Científica da Universidade Estadual de Feira de Santana,15., 2011, Bahia. Anais... Bahia: Universidade Estadual de Feira de Santana, 2011. p.763-766.
SEBRAE. Painel Regional: Rio de Janeiro e bairros. Observatório sebrae. Rio de Janeiro. 2015. Disponível em:
SILVA, J. A. ; MARINHO, J. C. B. ; FRANÇA, G .V. A. Consórcio entre pesquisas: possibilidades para o aprofundamento dos estudos qualitativos em educação. Educação temática digital. Campinas, v. 15, n.3. p . 443-454, set./dez. 2013.
TONDOLO, V. A. G.; SCHNEIDER, L. C. A utilização de testes de hipótese paramétricos em pesquisas científicas. Global Manager .Caxias do Sul, v. 7, n. 11. p. 147-167, dezembro 2006.
VIERA, T.C.;VELLOSE,A.;RODRIGUES, A.C . Estudo de caso sobre ensino de Geociências em uma turma de ensino fundamental da rede privada de Duque de Caxias, RJ. Terrae didática. Campinas, v.12, n.3, p. 153-162, março. 2016.
ZAMBON, M.P.; SOUZA, D.G.; ROSE, T.M.S. Autoeficácia e experiência de professores no uso de tecnologias de informática. Revista Brasileira de Informática na Educação. Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 44-53, agosto. 2012.
Keywords
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Policy Proposal for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and The citation of published work (See The Effect of Free Access).