Working spacialization in the pedagogy course: theoretical discussion and practical experience report

Abstract

The teaching of Geography is one of the elements presents in the training courses of Pedagogues in Brazil, along with other knowledge necessary and pertinent to the practice of these professionals with the students. This article discusses one of the aspects analyzed in the formative context of the Pedagogues, which is knowledge about the concepts of Geography, especially the geographic space, a concept of extreme relevance in the scope of Geographic Science. To that end, theoretical aspects were discussed, as well as an account of didactic experience carried out with the scholars of the mentioned course at the Federal University of the South Frontier - UFFS, Chapecó, in the year 2017. The practical activity was carried out provide subsidies so that the academics could develop and apply methodologies in the classroom, based on the knowledge about spatialization.

Author Biography

Luana Caroline Kunast Polon, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Brasil
Mestra em Geografia (Unioeste).

References

CALLAI, Helena Copetti. Aprendendo a ler o mundo: a Geografia nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Cad. Cedes, Campinas, vol. 25, n. 66, p. 227-247, maio/ago. 2005. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v25n66/a06v2566.pdf>. Acesso em 01 jul. 2017.
CAVALCANTI, Lana de Souza. A Geografia e a realidade escolar contemporânea: avanços, caminhos, alternativas. Anais do I Seminário Nacional Currículo em Movimento – Perspectivas Atuais, Belo Horizonte, nov. 2010. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2010-pdf/7167-3-3-geografia-realidade-escolar-lana-souza/file>. Acesso em 01 jul. 2017.
CORRÊA, Roberto Lobato. Espaço: um conceito-chave da Geografia. In: CASTRO, Iná Elias de; GOMES, Paulo Cesar da Costa; CORRÊA, Roberto Lobato (Orgs.). Geografia: conceitos e temas. 2ª Ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.
GIOMETTI, Analúcia Bueno dos Reis; PITTON, Sandra Elisa Contri; ORTIGOZA, Silvia Aparecida Guarnieri. Leitura do Espaço Geográfico Através das Categorias: Lugar, Paisagem e Território. Conteúdos e Didática de Geografia, UNESP. Disponível em: < http://www.acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/47175/1/u1_d22_v9_t02.pdf>. Acesso em 29 jun. 2017.
KAERCHER, Nestor André. A Geografia é nosso dia-a-dia. In: CASTROGIOVANNI, A.C. (Org.). Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. 2ª Ed. Porto Alegre: Ed. UFRGS/AGB, 1999.
PASSINI, Elza Yasuko (Org.). Prática de ensino de Geografia e estágio supervisionado. 2 ed. São Paulo: Contexto, 2015.
Published
02/09/2017
How to Cite
POLON, Luana Caroline Kunast. Working spacialization in the pedagogy course: theoretical discussion and practical experience report. Geosaberes, Fortaleza, v. 8, n. 16, p. 132 - 141, sep. 2017. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/602>. Date accessed: 03 oct. 2022. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v8i16.602.
Section
ARTICLES

Keywords

Pedagogia; Espaço Geográfico; Didática; Geografia.