Perception and awareness of the environment school through photographs and documentary production
Abstract
Faced with the perception of situations of discase and non-appreciation of public heritage, actions were carried out to raise awareness of the degraded environment of a college of the public state network of Londrina-Paraná. Produced by students, Photographic records from the observation on the spot on degraded points of the physical space of the school and an documentary was made from an interview with the employee responsible for the maintenance of the school and its equipment, whose work has been repeated for 20 years to maintain the school environment in terms of use, a fact that was unknown by most students. As immediate results of this work, we have managed to dialogue with the school community about the importance of the appreciation of the schools as historical, cultural and social heritage, and reflect on the necessity of collective work and the participation of each in the care of the school environment.
References
HUMBERTO, Luis. Fotografia, a poética do banal. Brasília: Editora Universidade de Brasília; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado, 2000. 106 p.
JUSTINIANO, Eduardo Félix. Técnicas de Fotografia. In: VENTURI, Luis Antonio Bittar (org.) Geografia: práticas de campo, laboratório e sala de aula. São Paulo: Sarandi, 2011. p. 411-434. (Coleção Praticando)
MICHAELIS, Dicionário Online. Michaelis Moderno Dicionário da Língua Portuguesa. Editora Melhoramentos Ltda, 2009. Disponível em: http://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/. Acesso em 08 de julho de 2017.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Trad. Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya; 2. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, 2011.
MOURA, Jeani D. P.; SANTANA, Deisihany Armelin. A reeducação do olhar por meio de fotografias socioambientais. In: IV Encontro Nacional de Estudos da Imagem I Encontro Internacional de Estudos da Imagem. Anais. Disponível em: http://www.uel.br/eventos/eneimagem/2013/anais2013/trabalhos/pdf/Jeani%20Delgado%20Paschoal%20Moura%20e%20Deisihany%20A%20Santana.pdf. Acesso em: 29 nov. 2013.
PENTEADO, Heloísa Dupas. Meio ambiente e formação de professores. 7 ed. São Paulo: Cortez, 2012.
PERON, Mauro Luiz. Técnicas de Vídeo. In: VENTURI, Luis Antonio Bittar (org.) Geografia: práticas de campo, laboratório e sala de aula. São Paulo: Sarandi, 2011.p. 435-446. (Coleção Praticando)
PIANOVSKI, Diego; PASCHOAL, Wilson Aparecido. Cidadania e questão ambiental: o uso de uma rede social como ferramenta na implantação da Agenda 21 Escolar. In: XXVIII SEMANA DE GEOGRAFIA, 2012, Londrina. Anais... Londrina: UEL, 2012. p. 01-04.
RIBEIRO, Wagner Costa. Em busca de qualidade de vida. In: WALDMAN, Maurício. História da cidadania. São Paulo: Contexto, 2005. p. 545-561.
SILVA, Renata Martins; MOURA, Jeani Delgado Paschoal. O Uso da Fotografia no Ensino de Geografia. In: ASARI, Alice Yatiyo; ANTONELLO, Ideni T. ; TSUKAMOTO, Ruth Y. (org.) . Múltiplas Geografias: Ensino - Pesquisa - Reflexão. Londrina: Edições Humanidades, 2004. p. 175-190.
TUAN, Yi-fu. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. São Paulo: Difel, 1983.
TUAN, YI-FU. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. Trad. Lívia de Oliveira. Londrina: Eduel, 2012.
WALDMAN, Maurício. Natureza e sociedade como espaço de cidadania. In: WALDMAN, Maurício. História da cidadania. São Paulo: Contexto, 2005. p. 399-417.
Keywords
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Policy Proposal for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and The citation of published work (See The Effect of Free Access).