Education made with passion: experience for teaching practice in community education project integrar
Abstract
This article aims to report on the activities carried out in teaching practice held through the discipline of Supervised internship in geography III in the first half of the year of 2017, this discipline of the course of degree in Geography from the University of the State of Santa Catarina (UDESC). The text contains bibliographic surveys to stimulate discussion about the adult education (EJA), first of historical and documentary stamp and, subsequently, on the training of teachers for this area. In addition to the description of the Community education project Integrar (stage field) and teaching practice. At the end of the internship, it was not only the importance of the work of future teachers in the field of EJA, but an act which integrates and understand the particularities of this mode of teaching.
References
________. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução n° 1, de 5 de julho de 2000b. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Disponível em:
_______. Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2º graus, e dá outras providências. Disponível em:
_______. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em:
_______. BRASIL. Ministério da Educação. Proposta Curricular para a Educação de Jovens e Adultos: segundo segmento do ensino fundamental: 5° a 8° série: Geografia. 2002. Disponível em:
CAVALCANTI, L. S. Geografia, escola e construção de conhecimentos. 6 ed. Campinas: Papirus, 2006. 192 p.
CORRÊA, R. L. O Espaço Urbano. São Paulo: Ática, Série Princípios, 1989.
DARSKI, R. A alfabetização geografia como um compromisso do pré-vestibular popular.
In: CASTROGIOVANNI, A. C. et al. Movimentos para ensinar geografia. Porto Alegre: Letra 1, 2016. p. 133-142.
D’AVILA, G. T. O ensino superior como projeto profissional para “ser alguém”: repercussões de um cursinho pré-vestibular popular na vida dos estudantes. 2006. 102 f. Dissertação (mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006.
INTEGRAR. Projeto de Educação Comunitária. Histórico de aprovações: Educação feita com paixão. 2015. Disponível em
MACHADO, M. M. Formação de professores para EJA: uma perspectiva de mudança. Retratos da Escola, Brasília, v. 2, p.161-173, jan/dez 2008.
MAURÍCIO, S. S. Geografias constituídas com o projeto de educação comunitária integrar. 2015. 65 f. TCC (Graduação) - Curso de Geografia, Centro de ciências Humanas e da Educação, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2015.
BORGES NETO, F. A Geografia escolar do aluno EJA: Caminhos para uma prática de ensino. 2008. 180 f. Dissertação (Mestrado em Geografia), Programa de pós-graduação em Geografia, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2008.
RIBAS, M. S., SOARES, S. T. Formação de professores para atuar na educação de jovens e adultos: uma reflexão para o desenvolvimento e aperfeiçoamento da prática docente. In: Seminário de Pesquisas em Educação da Região Sul (ANPED), 9, 2012, Caxias do Sul. Anais... Caxias do Sul: Universidade de Caxias do Sul, 2012.
ROCHA, K. C. Perspectiva formativa dos trabalhadores estudantes no projeto de educação comunitária integrar no contexto do ensino de geografia. 2016. 260 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós Graduação em Geografia, Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.
ROCHA, K. C., MARTINS, R. E. M. W.; Experiências da prática docente do professor de geografia na modalidade de Educação de Jovens e Adultos (EJA) dentro do Projeto de Educação Comunitária Integrar. In: Encontro de Práticas de Ensino de Geografia da Região Sul, 2., 2014, Florianópolis. Anais eletrônicos... Florianópolis: UFSC, 2014. Disponível em:
SANTOS, E. S. dos. Educação Geográfica de Jovens e Adultos Trabalhadores: concepções, políticas e propostas curriculares. 2008. 353 f. Tese (Doutorado em educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal Fluminense. Niterói. 2008.
VARGAS, S. M., FANTINATO, M. C. C. B. Formação de professores da educação de jovens e adultos: diversidade, diálogo e autonomia. Diálogo Educacional, v. 11, n. 34, p. 915-931, set/dez 2011.
Keywords
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Policy Proposal for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and The citation of published work (See The Effect of Free Access).