School geography and the place: a knowledge’s construction in the teaching/learning geography process

Abstract

This article aims to highlight the place category in the spatiality’s comprehension, to give visibility to the construction of meanings lived by a given community, in a given place, capable of understanding its own totality and, consequently, of the apprehension of the production’s process and reproduction of the space itself. Researches show that it is possible to attribute meanings to the contents of Geography by means of the identification and analysis of the phenomena experienced in the daily life lived by the students and their subsequent relation with other contexts, in other scales. The methodology used for its elaboration is based on the qualitative perspective, whose bibliographic research is based on authors who research the School Geography. In this sense, the work is divided into three interrelated moments. The preference of this theme is related to the search for possibilities and methodological propositions more consistent with the process of teaching/learning Geography.

Author Biography

Hugo de Carvalho Sobrinho, Universidade de Brasília

Doutorando em Geografia pela Universidade de Brasília (UnB) na área de concentração - Gestão Territorial e Ambiental - na Linha de pesquisa: Produção do Espaço Urbano, Rural e Regional - Eixo Temático: Ensino e método em Geografia. Professor da Carreira do Magistério Público da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal - SEEDF, componente curricular Geografia. Licenciado em Geografia pela Universidade Estadual de Goiás. Especialista em Metodologia de Ensino de Geografia e História. Licenciado em Pedagogia. Atualmente integra o grupo de pesquisa - Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores em Geografia da Universidade de Brasília - GEAF/UnB.

References

ALVES, G. A. Cidade, cotidiano e TV. In:CARLOS, A. F. A. (Org.). A Geografia na sala de aula. São Paulo: Contexto, 1999.
BAILLY, A. SCARIATI, R. L'humanisme en géographie. In: BAILLY, Antoine. Les concepts de la géographie humanine. Paris: Armand Colin,p.213-222, 2001.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclo do ensino fundamental: Geografia. Brasília: MEC/SEF, 2001.
CALLAI, H. C. Geografia: um certo espaço, uma certa aprendizagem. Tese (Doutorado em Geografia) – Pós-Graduação em Geografia. São Paulo: USP, 1995.
____________. O ensino de Geografia: recortes espaciais para análise. In:CASTRIGIOVANNI, A. C. et al (Orgs.). Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. Porto Alegre: Ed. da Universidade, p. 56-60, 1999.
____________. Estudar o lugar para compreender o mundo. In: CASTROGIOVANNI, A. C. (Org.). Ensino de Geografia: práticas e textualizações no cotidiano. Porto Alegre: Mediação, p. 72-112, 2000.
____________. A Geografia escolar - e os conteúdos da Geografia. Anekumene, v. 1, n. 1, p. 128–139, 2011.
CARLOS, A. F. A. O lugar no/ do mundo. São Paulo: Labur Edições, 2007.
CARVALHO SOBRINHO, H. LEITE, C. M. C. Geografia Escolar e o lugar: construção de um processo de ensino/aprendizagem significativo. Presidente Prudente: Enapege, 2015.
____________. A categoria lugar na construção de significados no ensino de Geografia: alguns pressupostos. Revista Querubim, n. 30, v. 2, p. 112-118, 2016. Disponível em < http://www.uff.br/feuffrevistaquerubim/images/arquivos/zzquerubim_30_v_2.pdf>. Acesso em 15/12/2016.
CASTELLAR, S. M. V. Educação Geográfica: Formação e didática. In: MORAIS, E. M. B.; MORAES, L. B. (Orgs.). Formação de professores: conteúdos e metodologias no ensino de Geografia. Goiânia: Nepeg, 2010.
CASTELLAR, S. M. V. VILHENA, J. Ensino de Geografia. Cengage Learning, 2010.
CAVALCANTI, L. S. Geografia e práticas de ensino. Goiânia: Alternativa, 2002.
____________. A Geografia escolar e a cidade: Ensaios de Geografia para a vida urbana cotidiana. Campinas, SP: Papirus, 2008.
____________. O ensino de Geografia na escola. Campinas, SP: Papirus, 2012.
DAMIANI, A. L. A Geografia e a construção da cidadania. In: CARLOS, Ana Fani. A. (Org.). A Geografia na sala de aula. São Paulo: Contexto, 1999. p. 50-61.
DEBORD, G. A sociedade do espetáculo: comentários sobre a sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.
FERREIRA, L. F. Acepções recentes do conceito de lugar e sua importância para o mundo contemporâneo. Território. Rio de Janeiro, ano 5, n. 9, p. 65-83, jul./dez., 2000.
GIDDENS, A. As consequências da modernidade. São Paulo: Editora UNESP, 1991.
HARVEY, D. A Condição Pós-Moderna. São Paulo: ed. Loyola, 1992.
LEITE, C. M. C. “Geografia no Ensino Fundamental” In: Universidade/Departamento de Geografia. Espaço e Geografia (UnB), v. 5, p. 245-280, 2002.
____________. O lugar e a construção da identidade: os significados construídos por professor de Geografia do ensino fundamental. 222 f., 2012. Tese (doutorado em Geografia). Faculdade de Educação, Programa de pós-graduação em Educação, Universidade de Brasília, 2012.
LEITE, C. M. C. BARBATO, S. B. Reflexões sobre o conceito de lugar na escola contemporânea. Espaço e Geografia, v. 14, p. 225-255, 2011.
LIBÂNEO, J. C. Didática, São Paulo: Cortez. 1994.
MACÊDO, H. C. REFLETINDO SOBRE O ESPAÇO VIVIDO: o lugar na construção dos conhecimentos geográficos. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 5, n. 10, p. 152-165, 2016.
MARANDOLA JR, E.; HOLZER, W.; OLIVEIRA, L. (orgs.).Qual espaço do lugar? Geografia, epistemologia, fenomenologia. São Paulo: Perspectiva, 2012.
OLIVEIRA, S. R. F. O que fomos, o que somos e o que queremos ser: uma reflexão sobre a docência. História; Ensino, v. 11, p. 63-73, 2012.
PONTUSCHKA, N. N.; PAGANELLI, T. I; CACETE, N. H. Para Ensinar e Aprender Geografia. São Paulo: Ed. Cortez, 2007.
RELPH, E. Place and placelessness. London: Pion, 1976.
SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Hucitec, 1996.
____________. O espaço do cidadão. 5 ed. São Paulo: Studio Nobel, 2000.
____________. Da Totalidade ao Lugar. São Paulo: EDUSP, 2008.
____________. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. São Paulo: BestBolso, 2009.
STRAFORINI, R. Ensinar Geografia: o desafio da totalidade-mundo nas séries iniciais. Annablume, 2008.
TUAN, Yi-Fu. Espaço e Lugar: a perspectiva da experiência. Tradução de Lívia de Oliveira. Londrina, PR: Eduel, 2013.
Published
28/12/2017
How to Cite
CARVALHO SOBRINHO, Hugo de. School geography and the place: a knowledge’s construction in the teaching/learning geography process. Geosaberes, Fortaleza, v. 9, n. 17, p. 1 - 17, dec. 2017. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/625>. Date accessed: 05 oct. 2022. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v9i17.625.
Section
ARTICLES

Keywords

Categoria Lugar; Geografia Escolar; Significados.