(Web) cartography and augmented reality: new ways to use digital technologies in teaching geography

Abstract

The use of digital technologies, especially in education, can produce more attractive classes and directly influence the cognitive development and wellbeing in school environment. Electronic equipment connected to the internet has become essential to most of the population. Smartphones, in particular, are nowadays the most popular gadget in the world. In this sense, some possible didactic interventions for teaching were outlined here, especially to geography, using digital and virtual technologies based in the context of WEB 2.0 and WEB 3.0, which can be accessed by these devices. This paper focused on (WEB) cartography, augmented reality (AR), and the (GEO) entertainment, applied to Google Earth, Google Street View, applications for RA and online games.

Author Biography

Ana Maria Ferreira dos Santos, Doutora em Geografia pela Universidade Federal do Ceará

Doutora em Geografia pela Universidade Federal do Ceará, colaboradora do Earth Observation Labomar laboratory - EOLlab/UFC.

References

AZUMA, R. A Survey of Augmented Reality. 1997. Disponível em < http://www.ronaldazuma.com/papers/ARpresence.pdf>: Acesso em 06 dez. 2017.
CARDOSO, Raul G. S.; et al. Uso da realidade aumentada em auxilio a educação. Computer on the Beach. 2014. Disponível em Acesso em: 19 nov. 2017.
CARVALHO, C. V. A.; LEMOS, B. M. Material Dourado RA - Um software para o ensino-aprendizagem do sistema de numeração decimal-posicional através da Realidade Aumentada. Journal Virtual Reality, Rio de Janeiro, v. 4, n. 1, p.56-70, jul. 2011. Disponível em Acesso em 06 dez. 2017.
CHAVES, E, O. C. Tecnologia na Educação. 2004. Disponível em http://smeduquedecaxias.rj.gov.br/nead/Biblioteca/Forma%C3%A7%C3%A3o%20Continuada/Tecnologia/chaves-tecnologia.pdf > Acesso em 06 dez. 2017.
KIRNER, C.; KIRNER, T. G. Evolução e Tendências da Realidade Virtual e da Realidade Aumentada. In: SYMPOSIUM ON VIRTUAL REALITY AND AUGMENTED REALITY, 13., 2011, Uberlândia-MG. Realidade Virtual e Aumentada: Aplicações e Tendências. Uberlândia, MG: SBC, 2011. cap. 01, p. 10 - 25.
KISHIMOTO, Tizuko M. Jogos, brinquedo, brincadeira e a educação. Org: 3. ed. São Paulo: Cortez, 1999.
LEAL, J. Redes Sociais na Sala de Aula. Tecnologias da Informação em Educação. Universidade de Aveiro. Indagatio Didactica, v.3, p. 30-143, 2011.
MEDEIROS. G. Web 2.0 e suas potencialidades educacionais. Disponível em Acesso em 20 out. 2017.
MENEGUETTE, A. A. C.. Cartografia na Web conceitos e definições. 2013. Disponível em: . Acesso em: 28 nov. 2017.
MORI. K. G. Tecnologias e currículo para uma educação de qualidade. Redes de aprendizagem, tecnologia e qualidade da educação, 2012. Edição Especial, p. 3-9, junho. Disponível em Acesso em 16. ago. 2017.
PRENSKY, M. Digital Natives, Digital Immigrants Part 1. On the Horizon . Vol 9, nº
5. Setembro/Outubro, 2001.
SASSAKI. C. Educação 3.0: conheça um novo modelo de ensino.2017. Disponível em acesso em, 13 out. 2017.
REDAÇÃO ADNEWS. Pesquisa da ESPM traça perfil dos gamers no Brasil. 2016. Disponível em: < http://adnews.com.br/tecnologia/pesquisa-da-espm-traca-perfil-dos-gamers-no-brasil.html> Acesso em: 03 dez. 2017.
ROBERTO, R. Desenvolvimento de Sistema de Realidade Aumentada Projetiva com Aplicação em Educação. 2012. 53 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Ciência da Computação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2012. Disponível em http://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/10944 > Acesso em 06 dez. 2017.
ZORZAL, E. R.; Oliveira, M. R.; Silva, L. F.; Cardoso, A.; Kirner, C.; Lamounier Júnior, E. Aplicação de Jogos Educacionais com Realidade Aumentada. RENOTE. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 6, p. 29, 2008.
Published
29/12/2017
How to Cite
SANTOS, Ana Maria Ferreira dos. (Web) cartography and augmented reality: new ways to use digital technologies in teaching geography. Geosaberes, Fortaleza, v. 9, n. 17, p. 1 -14, dec. 2017. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/647>. Date accessed: 26 apr. 2024. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v9i17.647.
Section
ARTICLES