Geocinema in geography education

Abstract

In this article we present the results of a research project that took the cinema as an auxiliary resource of the process of construction of geographic knowledge. It aims to deepen the discussion about the use of cinema in Geography studies among the students of the Integrated Technical High School of the Federal Institute of Alagoas. Questionnaires were applied to them to point out the most difficult subjects, after which a multidisciplinary team selected the productions according to the menus of Geography. It was noticed that they present difficulties with subjects like geopolitics, cartography, climate, relief and vegetation, although they show interest by them. They suggest more dynamic classes, confirming the importance of the cinematographic language for the teaching of Geography. At the end, the "Geocinema" handout will be developed to support the teaching work.

Author Biographies

Elis Angela Botton, Farroupilha Federal Institute of Education, Science and Technology, Brazil

Docente da Educação Básica, Técnica e Tecnológica do Instituto Federal Farroupilha (IFFAR), Campus Frederico Westphalen.

Arthur Breno Stürmer, Alagoas Federal Institute of Education, Science and Technology, Brazil

Docente da Educação Básica, Técnica e Tecnológica do Instituto Federal de Alagoas (IFAL), Campus Palmeira dos Índios.

References

ANDRADE, M. C de. Caminhos e descaminhos da Geografia. 3. ed. Campinas, SP: Papirus, 1989.
ARNAUD, A. R. O filme como recurso didático no ensino médio: uma experiência interdisciplinar no IFPB – Campus Sousa. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 3., 2016, Natal. Anais... Natal: UEPB, 2016. 12p. Disponível em: . Acesso em: 10 ago. 2018.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Geografia. Brasília: MEC/SEF, 1998.
CAMPOS, R. R. de. Cinema, Geografia e sala de aula. Estudos Geográficos, Rio Claro, v. 4, n. 1, p. 1-22. jun., 2006. Disponível em: . Acesso em: 10 ago. 2018.
FIORAVANTE, K. E. Geografia e cinema: as espacialidades do filem Adeus Lenin! Geografia em Questão, Marechal Cândido Rondon, UNIOESTE, v. 6, n. 1, p. 102-115 Disponível em: . Acesso em: 10 ago. 2018.
FREIRE, P. Educadores de rua: uma abordagem crítica: alternativa de atendimento aos meninos de rua. Bogotá: UNICEF, 1989.
KAERCHER, N, A. Desafios e Utopias no Ensino de Geografia. 2. ed. Santa Cruz do Sul: Edunisc, 1998.
KIMURA, S. Geografia no ensino básico: questões e propostas. São Paulo: Contexto, 2008.
OLIVEIRA, M. M. de. A Geografia escolar: reflexões sobre o processo didático-pedagógico do ensino. Expressões Geográficas, Florianópolis, UFSC, n. 2, p. 10-24, jun., 2006. Disponível em: . Acesso em: 15 ago. 2018.
PONTUSCHKA, N.; PAGANELLI, T.; CACETE, N. Para ensinar e aprender Geografia. São Paulo: Contexto, 2007.
RODRIGUES, W. C. Metodologia científica. Paracambi: FAETEC/IST, 2007. Disponível em: . Acesso em: 10 ago. 2018.
SANTOS, M. Por uma outra Geografia. 3. ed. São Paulo: Hucitec, 1986.
______. A natureza do espaço. 4. ed. São Paulo: Edusp, 2006.
SANTOS, E. M. dos; AMAZONAS, M. de A. Sexo/gênero/desejo no filme Labirinto de Paixões, de Pedro Almodóvar. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL FAZENDO GÊNERO, 13., Florianópolis. Anais eletrônicos... Florianópolis: UFSC, 2017. 10p. Disponível em: . Acesso em: 15 ago. 2018.
SÃO PAULO. Secretaria de Estado da Educação. Currículo do Estado de São Paulo: ciências humanas e suas tecnologias. São Paulo: SED, 2011. p. 74-113.
SCHÄFFER, N. O. Ler a paisagem, o mapa, o livro... escrever nas linguagens da Geografia. In: NEVES, I. B. et al. (Org.). Ler e escrever: compromisso de todas as áreas. 8. ed. Porto Alegre: UFRGS, 2007. p. 86-103.
STÜRMER, A. B. Geografia interdisciplinar e desenvolvimento territorial. Geosaberes, Fortaleza, PPGGEO/UFC, v. 8, n. 16, p. 69-80, set./dez. 2017. Disponível em: . Acesso em: 15 ago. 2018.
Published
17/12/2018
How to Cite
BOTTON, Elis Angela; STÜRMER, Arthur Breno. Geocinema in geography education. Geosaberes, Fortaleza, v. 10, n. 20, p. 1 - 12, dec. 2018. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/695>. Date accessed: 21 nov. 2024. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v10i20.695.
Section
ARTICLES