Agrarian question and education of geography: representations on agribusiness in Chapada do Apodi, Ceará

Abstract

This paper seeks to discuss the relation between the agrarian question and the teaching of Geography in the Chapada do Apodi - Ceará, analyzing the representations about the expansion of agribusiness in the region. The methodology was structured in the bibliographical survey and in the realization of a drawing workshop focused on the understanding of the representation of the agrarian question by the students, specifically the agribusiness. With the research, it was verified that it is fundamental that the agrarian question is approached in the schools of basic education, mainly those they experience directly or indirectly the impacts arising from the agribusiness, to highlight the teaching of Geography as an instrument that provides students with a critical and emancipatory awareness that can apprehend and to problematize your reality.

Author Biographies

Maria Tamires Teotônio Lima, Ceara State University, Brazil

Licenciada em Geografia pela Universidade Estadual do Ceará – Faculdade de Filosofia Dom Aureliano Matos (FAFIDAM/UECE).

Leandro Vieira Cavalcante, Ceara State University, Brazil

Doutorando em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Estadual do Ceará (UECE).

References

AGUIAR, Ada Cristina Pontes. Más-formações congênitas, puberdade precoce e agrotóxicos: uma herança maldita do agronegócio para a Chapada do Apodi (CE). 2017. 199f. Dissertação (Mestrado em Saúde Pública) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2017.

CALDART, Roseli Salete et al. (Org.). Dicionário da Educação do Campo. São Paulo: Expressão Popular, 2012.

CALLAI, Helena Copetti. A geografia e escola: Muda a geografia? Muda o ensino? Revista Terra Livre, São Paulo, n. 16, p. 133-151, 2001.

CALLAI, Helena Copetti. Aprendendo a ler o mundo: a geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. Cadernos Cedes, Campinas, v. 25, n. 66, p. 227-247, 2005.

CAMACHO, Rodrigo Simão. O ensino da Geografia e a questão agrária nas séries iniciais do ensino fundamental. 2008. 462f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Aquidana, 2008.

CAVALCANTE, Leandro Vieira. Agronegócio e territorialização do capital no Baixo Jaguaribe/CE. In: ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM GEOGRAFIA, XII, 2017, Porto Alegre. Anais... Dourados: UFGD, 2017. p. 1-11.

CAVALCANTI, Lana de Souza. A Geografia e a realidade escolar contemporânea: avanços, caminhos, alternativas. In: SEMINÁRIO NACIONAL: CURRÍCULO EM MOVIMENTO – PERSPECTIVAS ATUAIS, I, 2010, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: EDUFMG, 2010. p. 1-16.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia, escola e construção de conhecimentos. Campinas: Papirus, 2011.

DEON, Alana Rigo; CALLAI, Helena Copetti. A educação escolar e a geografia como possibilidades de formação para a cidadania. Revista Contexto & Educação, Unijuí, v. 33, n. 104, p. 264-290, 2018.

DIAS, Juliana Maddalena Trifilio. Desenhos e vozes no ensino de geografia: a pluralidade das favelas pelos olhares das crianças. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 4, p. 1-20, 2013.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

FREITAS, Bernadete Maria Coêlho. Marcas da modernização da agricultura no território do Perímetro Irrigado Jaguaribe-Apodi: uma face da atual reestruturação socioespacial do Ceará. 2010. 191f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2010.

KIMURA, Shoko. Geografia no ensino básico: questões e propostas. São Paulo: Contexto, 2008.

LEÃO, Fernando Antônio Fontenele. A relação universidade e sociedade em comunidades
camponesas com conflitos ambientais: o olhar dos moradores da comunidade do Tomé, Chapada do Apodi, Ceará. 2018. 173f. Dissertação (Mestrado em Humanidades) - Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira, Redenção, 2018.

MIRANDA, Sérgio Luiz. O desenho como mapa e educação conservadora no ensino de Geografia. Revista Terra Livre, São Paulo, v. 2, n. 33, p. 139-154, 2009.

MIRANDA, Sérgio Luiz. O lugar do desenho e o desenho do lugar no ensino de Geografia: contribuição para uma Geografia escolar crítica. 2005. 169f. Tese (Doutorado em Geografia) – Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2005.

MORO, Maristela Dal. Atualidade da questão agrária no Brasil. In: JORNADA INTERNACIONAL POLÍTICAS PÚBLICAS, VII, 2015, São Luís. Anais... São Luís: UFMA, 2015. p. 1-12.

OLIVEIRA, Alexandra Maria de; SILVA, Edson Vicente. Geografia e escola do campo: saberes, práticas e resultados. Revista Mercator, Fortaleza, v. 8, n. 16, 2009.

OLIVEIRA, Maria Rosana da Costa. Os impactos dos agrotóxicos e o ensino de educação ambiental no Distrito Tomé – Quixeré – CE. 2009. 51f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Geografia) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2009.

OLIVEIRA, Tarcisio Dorn de; COPATTI, Carina; CALLAI, Helena Copetti. A educação na constituição do sujeito: reflexões numa perspectiva cidadã. Revista Itinerarius Reflectionis, Jataí, v. 14, n. 2, p. 1-13, 2018.

RIGOTTO, Raquel Maria (Org.). Agrotóxicos, trabalho e saúde: vulnerabilidade e resistência no contexto da modernização agrícola no Baixo Jaguaribe/CE. Fortaleza: Edições UFC, 2011.

RIGOTTO, Raquel Maria. (Org.). Almanaque do Baixo Jaguaribe: tramas para a afirmação do trabalho, meio ambiente e saúde para a sustentabilidade. Fortaleza: TRAMAS/UFC, 2012.

SAMBATI, Leila Cristina; MALYSZ, Sandra Terezinha. Desenho: uma possibilidade de estudar a paisagem geográfica. Cadernos do Programa de Desenvolvimento Educacional, Campo do Mourão, p. 1-22, 2014.

SANTOS, Clézio. O uso dos desenhos no ensino fundamental: imagens e conceitos. In: PONTUSCHKA, Nídia Nacib; OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino de (Orgs.). Geografia em perspectiva: ensino e pesquisa. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2015. p. 195-207.

SEVERINO, Antônio. Educação, trabalho e cidadania: a educação brasileira e o desafio da formação humana no atual cenário histórico. Revista São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 2, n. 14, p. 65-71, 2000.

SOBRINHO, Hugo de Carvalho. Geografia escolar e o lugar: a construção de conhecimentos no processo de ensinar/aprender geografia. Revista Geosaberes, Fortaleza, v. 9, n. 17, p. 1-17, 2018.

STEDILE, João Pedro (Org.). A questão agrária no Brasil: o debate tradicional – 1500 – 1960. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

TAVARES, Fernando Gomes de Oliveira. O ensino de Geografia Agrária na escola pública: currículo e sala de aula. 2016. 100f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Geografia) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.

TEIXEIRA, Gerson; GOMES JÚNIOR, Newton Narciso. Agronegócio e realidade agrária no Brasil. Revista da Associação Brasileira de Reforma Agrária, São Paulo, volume especial, p. 09-10, 2013.
Published
01/09/2019
How to Cite
LIMA, Maria Tamires Teotônio; CAVALCANTE, Leandro Vieira. Agrarian question and education of geography: representations on agribusiness in Chapada do Apodi, Ceará. Geosaberes, Fortaleza, v. 10, n. 22, p. 189 - 208, sep. 2019. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/753>. Date accessed: 22 nov. 2024. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v10i22.753.
Section
ARTICLES