Ludicity in the teaching and learning process: the geoenvironmental bingo as a pedagogical tool in geography

Abstract

The present article aims to contribute to the teaching and learning process, from the creation of geoenvironmental bingo as a pedagogical tool, capable of instigating the understanding of socio-environmental impacts in a local/global relationship. The study was carried out with high school students of the Joaquim Vieira Sobral High School in Aracaju-SE. In the methodological procedures, it was prioritized the relation theory and practice based on: bibliographic survey; field lessons around the Poxim River and school; preparation of didactic material with students. The results evidenced the relevance of playfulness in the analysis of geographic contents and the awakening of the critical and reflexive view of the students, from social and environmental reality in a local/global relationship. The creation and use of geo-environmental bingo stimulated the student's cognitive ability and the process of being the protagonist, by instigating them to understand the relationship between society and nature, as well as seeking solutions to solve the local problems.

Author Biographies

Claudionete Candia Araujo, Sergipe State Secretariat of Education (SEED-SE), Brazil

Mestre em Ciências Ambientais pelo PROFCIAMB. Professora de Geografia da Secretaria de Estado da Educação (SEED-SE). 

Sindiany Suelen Caduda dos Santos, Federal University of Southern Bahia (UFSB), Brazil

Professora da Universidade Federal do Sul da Bahia.

Maria do Socorro Ferreira da Silva, Federal University of Sergipe (UFS), Brazil

Professora do Departamento de Geografia e da Pós-Graduação da Universidade Federal de Sergipe (PRODEMA PROFCIAMB/UFS).

References

ARAUJO, Claudionete Candia. Os (des)caminhos das águas do Rio Poxim no bairro Jabotiana em Aracaju: o olhar geoambiental do discente. 185 f. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Rede para Ensino das Ciências Ambientais. Universidade Federal de Sergipe, 2018.

CASTELLAR, Sônia; VILHENA, Jerusa. Ensino de Geografia. São Paulo: Coleção Ideias em Ação. Cengage Learning, 2010.

_________ Mudanças na prática docente. In: REGO, Nelson; CASTROGIOVANNI, Antonio Carlos; KAERCHER, Nestor André. (Org.) Geografia. Práticas pedagógicas para o ensino médio. Porto Alegre: Penso, 2011.

CASTROGIOVANNI, Antonio Carlos. Espaço Geográfico Escola e os seus Arredores – descobertas e aprendizagens. In: CALLAI, Helena Copetti. Educação Geográfica: reflexões e práticas. Ijuí – RS: Ed. Unijuí, Coleção Ciências Sociais, 2011.

COSTELLA, Roselane Zordan. Movimentos para (Não) dar aulas de Geografia e sim capacitar o aluno para diferentes leituras. In: CASTROGIOVANNI, Antonio Carlos; TONINI, Ivaine Maria; KAERCHER, Nestor André. (Org.). Movimentos no ensinar Geografia. Porto Alegre: Imprensa Livre: Compasso Lugar-Cultura, 2013.

KAERCHER, Nestor André. Os movimentos que meus mestres me ensinam: DDD’S, Signos, Alimentos, Escadas, Luzes, Grenais. In: CASTROGIOVANNI, Antonio Carlos. Movimentos no ensinar Geografia. Porto Alegre: Imprensa Livre: Compasso, 2013.

_________ A Geografia é o nosso dia-a-dia. In: CASTROGIOVANNI; Antonio Carlos. et. al. (Orgs.) Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. Porto Alegre, UFRGS, 2013.

PUNTEL, Geovane Aparecida. Os mistérios de ensinar e aprender Geografia. In: REGO, Nelson; CASTROGIOVANNI, Antonio Carlos; KAERCHER, Nestor André. (Orgs.). Geografia: Práticas pedagógicas para o ensino médio. Porto Alegre: Artemed, 2007.

RUPEL, Márcia Aparecida Pavelski. Atividades lúdicas: proposições metodológicas para o ensino da Geografia escolar. PDE/2008-2009/UFPR.

SANTOS, Sindiany Suelen Caduda. Conservar o quê? Para quem? Áreas protegidas e protagonistas da conservação. 1. Ed. Curitiba: Editora Appris, 2015. 177p.

SILVA, Maria do Socorro Ferreira da; SILVA, E. G. Um olhar a partir da utilização de dinâmicas como ferramenta para o ensino escolar. Caminhos de Geografia (UFU), v. 13, p. 128-139-139, 2012.
Published
01/09/2019
How to Cite
ARAUJO, Claudionete Candia; SANTOS, Sindiany Suelen Caduda dos; SILVA, Maria do Socorro Ferreira da. Ludicity in the teaching and learning process: the geoenvironmental bingo as a pedagogical tool in geography. Geosaberes, Fortaleza, v. 10, n. 22, p. 91 - 99, sep. 2019. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/800>. Date accessed: 04 nov. 2024. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v10i22.800.
Section
ARTICLES