Perception of elementary school students regarding an episode of hailstorm

Abstract

This work presents an experience of a school activity developed with students of elementary school II, in two classes of the sixth grade, of Gustavo Dobrandino da Silva State School, in the year of 2018. The students were between 10 and 14 years old. The objective was to analyze the students' perceptions regarding the extreme event of 07/09/2015, when an intense hailstorm occurred, causing great material destruction in the tri-border Brazil, Argentina and Paraguay. In this study, all the students participating in the activity were Brazilian and resident in the south of Foz do Iguaçu, state of Paraná. The applied questionnaire had ten multiple choice questions. As a result, it can be verified that even after three years, the event still lives in the collective and individual memory of all students, due to the intensity of the phenomenon and its destruction.

Author Biography

Leandro Neri Bortoluzzi, Paulista State University, Brazil

Doutorando em Geografia pela Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Estadual Paulista (FCT/UNESP).

References

BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei 8.069/90, de 13 de julho de 1990.

CALLAI, Helena Copetti. A Geografia e a escola: muda a Geografia? Muda o ensino?In: Terra Livre. São Paulo: AGB. 2001. n.16, p. 133-152.

CALLAI, Helena Copetti. Do ensinar Geografia ao produzir o pensamento geográfico. In: REGO, Nelson et al (Orgs): Um pouco do mundo cabe nas mãos: Geografizando em educação o local e o global. 1º Ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS. 2003, p. 57-73.

CAVIGLIONE, J.H.; KIIHL, L.R.B.; CARAMORI, P.H.; OLIVEIRA, D. Cartas climáticas do Paraná. CD. Londrina. IAPAR, 2000.

DEFESA CIVIL DO ESTADO DO PARANÁ. Relatório de ocorrências. 2018. Disponível em: . Acesso em 22 de outubro de 2018.

EL TRIBUNO. Fuerte temporal de lluvia y granizo en Puerto Iguazú. Salta. 09 de set. de 2015. Disponível em: . Acesso em: 24 de outubro de 2018.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo populacional de 2010. Disponível em: Acesso em 01 de outubro de 2018.

GOES-13. São José dos Campos: Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais, 2015. Imagem de satélite.

GONZALEZ, D. A análise da percepção de risco e vulnerabilidade a partir da vivência dos alunos do ensino médio de Nova Friburgo – RJ. Anais do XI Sinageo – Geomorfologia: compartimentação da paisagem, processo e dinâmica. Curso de Geografia. Universidade estadual de Maringá. 2016. Disponível em: . Acesso em 25 de outubro de 2018.

H2FOZ. Doações do Fundo Iguaçu somam R$ 180 mil. Foz do Iguaçu. 11 de set. de 2015. Disponível em . Acesso em 24 de outubro de 2018.

MAIO, Rui; FERREIRA, Tiago M.; VICENTE, R. O papel da perceção e comunicação na mitigação do risco de terramoto. Territorium, v. 25, n. 2, p. 69-78, 2018. https://doi.org/10.14195/1647-7723_25-2_6

NEDEL, Anderson; SAUSEN, Tania M.; SAITO, Silvia M. Zoneamento dos desastres naturais ocorridos no estado do Rio Grande do Sul no período 1989 – 2009: granizo e vendaval. Revista Brasileira de Meteorologia. v. 27, n. 2, p. 119-126, 2012.

NUNES, Luci Hidalgo. Urbanização e Desastres Naturais: abrangência América do Sul. São Paulo: Oficina de Textos. 2015. 112p.

PEREIRA, Diamantino. Geografia Escolar: conteúdos e/ou objetivos? In: Caderno Prudentino de Geografia. Presidente Prudente: AGB, n.17, 1995, p. 62-74.

RIBEIRO, Jefferson; VIEIRA, Rafaela, TÔMIO, Daniela. Análise da percepção do risco de desastres naturais por meio da expressão gráfica de estudantes do Projeto Defesa Civil na Escola. Desenvolvimento e Meio Ambiente. v. 42. p. 202-223, dez. de 2017. 10.5380/dma.v42i0.46271

RIQUETTI, Nelva Bugoni; DORNELES, Vivian Rodrigues, NUNES, André Becker. Estudo do caso de precipitação intensa sobre Foz do Iguaçu – PR em setembro de 2015. Revista Brasileira de Climatologia. v. 22. p. 589-606, jan – jun de 2018.

TRIBUNA POPULAR. Em meio aos caos, os protestos. Foz do Iguaçu. Edição impressa de 09 à 14 de set. de 2015. Edição 169. Ano V - Versão pdf. Disponível em: . Acesso em 24 de outubro de 2018.

ÚLTIMA HORA. Granizada afectó a unas 30.000 personas en Presidente Franco. Asunción. 08 de set. de 2015. Disponível em . Acesso em 24 de outubro de 2018.
Published
01/09/2019
How to Cite
BORTOLUZZI, Leandro Neri. Perception of elementary school students regarding an episode of hailstorm. Geosaberes, Fortaleza, v. 10, n. 22, p. 136 - 146, sep. 2019. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/809>. Date accessed: 30 sep. 2022. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v10i22.809.
Section
ARTICLES