Literature as a tool for physical geography teaching

Abstract

This work proposes to discuss the relationship between Physical Geography and the language of Literature as a proposal of pedagogical practice for Elementary School from the literary work Journey to the Center of the Earth by the French author Júlio Verne. The article aims to propose a pedagogical practice linked to the teaching of Physical Geography and Literature proposed for Elementary School as well as demonstrate the need to use languages ​​for the most critical and realistic teaching of Physical Geography in basic education. As results found, Geography is present in several aspects of the work in question and can be used in a variety of ways, through a fictitious history where with the imaginative aspects of Geography are evidenced. The work demonstrated the importance of languages ​​in the teaching of Geography and the need to expand their use.

Author Biographies

Gabriela Klering Dias, State University of Campinas (UNICAMP), Brazil

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Geografia da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).

Liz Cristiane Dias, Federal University of Pelotas (UFPel), Brazil

Professora do Programa de Pós-graduação em Geografia da Universidade Federal de Pelotas (UFPel).

References

ALMEIDA, Alexandre Dalla Barba de. (Re)Leituras Geográficas: Possibilidades pedagógicas para o aprender e ensinar Geografia utilizando a literatura de Júlio Verne enquanto linguagem auxiliar. 2018. 128 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Departamento de Geografia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018.

ASCENÇÃO, Valéria de Oliveira Roque; VALADÃO, Roberto Célio. Tendências contemporâneas na aplicação do conhecimento geomorfológico da Educação Básica: a Escala sob perspectiva. Espaço Aberto, PPGG-UFRJ, v. 6, n. 1, p. 191-208, 2016.

BERNSTEIN, Basil. A pedagogização do conhecimento: estudos sobre a recontextualização. Revista Cadernos de Pesquisa, nº 120, p. 75-110, nov./2003.

BRASIL. Presidência da República, Casa Civil. Lei Nº 12.796, de 4 de abril de 2013. Dispõe sobre a formação dos profissionais da educação e dá outras providências. Brasília: Presidência da República: 2013(b). Disponível em: Acesso em 28 fev. 2018.

CALLAI, Helena Copetti. Estudar o lugar para compreender o mundo. In: CASTROGIOVANNI, A. C.; CALLAI, H. C.; KAERCHER, N. A. (Orgs). Ensino de Geografia: práticas e Textualizações no cotidiano. 7° ed. Porto Alegre: Meditação, 2009.

CASTELLAR, Sônia; VILHENA, Jerusa. Ensino de Geografia. São Paulo: Cengage Learning, 2012.

CASTELLAR, Sônia. Cartografia escolar e o pensamento espacial fortalecendo o conhecimento geográfico. In: Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 7, nº 13, p. 207-232, jan./jun., 2017.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Desafios da didática de Geografia. Goiânia: Ed. Da PUC Goiás, 2013.

DIAS, Gabriela Klering. Prática pedagógica para o ensino de Geografia Física a partir da Literatura: uma proposta metodológica para o Ensino Fundamental. 2018. 57 f. Monografia (Licenciatura em Geografia) – Departamento de Geografia, Instituto de Ciências Humanas, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2018.

FERRAZ, C. B. O. Literatura e Espaço: Aproximações possíveis entre arte e geografia. In: GOETTERT, J. D.; MARSCHNER, W. R (Orgs.). Transfazer o espaço: ensaios de como a literatura vira espaço e vice versa. Dourados: Ed. UFGD, 2011.

FREIRE, Paulo, Educação e Mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984. 77p.

MAINARDES, J.; STREMEL, S. A teoria de Basil Bernstein e algumas de suas contribuições para as pesquisas sobre políticas educacionais e curriculares. Revista Telas, v. 11, n. 22, p. 1-24, Mai/Ago 2010.

MEIRELES, Mariana Martins de; PORTUGAL, Jussara Fraga. Entre textos, imagens e canções: a “Cidade da Bahia” e suas geografias. In: PORTUGAL, Jussara Fraga; CHAIGAR, Vânia Alves Martins. (Orgs.). Cartografia, Cinema, Literatura e outras linguagens no ensino de Geografia. Curitiba, PR: CRV, 2012. p. 19-40.

MENDONÇA, Francisco de Assis. Geografia Socioambiental. Revista Terra Livre. São Paulo, nº 16, p. 113-132, 1º semestre/2001.

PONTUSCHKA, Nídia Nacib; PAGANELLI, Tomoko Iyda; CACETE, Núria Hanglei. Para ensinar e aprender Geografia. São Paulo: Cortez, 2007.

SOUZA, M. L. Os conceitos fundamentais da pesquisa sócio-espacial. 1 ed. – Rio de Janeiro: Bertrand Brasil. 2013.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2006.

VERNE, Júlio. Viagem ao centro da Terra. Porto Alegre, L&PM, 2016.

ZABALA, Antoni. A Prática Educativa: Como Ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2011.
Published
01/09/2019
How to Cite
DIAS, Gabriela Klering; DIAS, Liz Cristiane. Literature as a tool for physical geography teaching. Geosaberes, Fortaleza, v. 10, n. 22, p. 115 - 124, sep. 2019. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/810>. Date accessed: 25 apr. 2024. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v10i22.810.
Section
ARTICLES