The importance of the coastal geomorphology study in geography lessons through field work

Abstract

Brazil is characterized as a coastal country, that is, in all its territorial extension there are characteristics of coastal environments that directly or indirectly influence society, so it is important to learn in the classroom. Thus, the purpose of this text is to analyze the importance of the contents of coastal geomorphology by means of field work for one class of High School in 10th grade. The teaching of geography can permeate the geomorphological characteristics of the Brazilian coast, specifying their differences and particularities, that is, each territory of the country has a characteristic coastal environment, as is the case of the Pedrinhas Beach in São Gonçalo-RJ. The results obtained through the Field Work in the teaching of Coastal Geomorphology were greater approximation of students with the coast of gonçalense, awareness of the uses of Praia, the question of environmental impacts on the beach, observation and importance of the mangrove as coastal vegetation.

Author Biographies

Ana Claudia Ramos Sacramento, State University of Rio de Janeiro (UERJ), Brazil

Professora do Programa de Pós-graduação em Geografia da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Taíza Nunes de Souza Barroso, State University of Rio de Janeiro (UERJ), Brazil

Licenciada em Geografia da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

References

BARROSO, Taiza Nunes de Souza. A Importância de uma Educação da Geografia do Litoral no Ciep 050 Pablo Neruda-SG. Monografia de conclusão de curso. Departamento de Geografia – Universidade de Estado do Rio de Janeiro- Faculdade de Formação de Professores, 2018. 139f.

ECCARD, Leonardo Rodrigues; SILVA, André Luiz Carvalho.; SILVESTRE, Carolina Pereira. Variações morfológicas nas praias oceânicas de Niterói (RJ, Brasil) em resposta à incidência de ondas de tempestade. Revista Brasileira de Geografia Física. v.10, n.01, 206-218, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/rbgfe/article/view/233936/27413 Acesso em 10 jan. 2019.

GODOY, Arlinda Schmidt. Introdução à Pesquisa Qualitativa e suas possibilidades. São Paulo: Revista de Administração de Empresas, v. 35, n. 2, 1995, p. 57-63. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/rae/v35n2/a08v35n2.pdf Acesso em 10 jan. 2019.

LISBOA, N. A. Fundamentos de Geomorfologia Ilustrados com paisagens do Rio Grande do Sul. Porto Alegre. C-vist, Centro de Treinamento. Disponível em: https://www.cvist.com.br/geotecnologia.php Acesso em 05 jan. 2019.
LOUZADA, Camila de Oliveira; FROTA FILHO, Armando Brito. da. Metodologias para o Ensino de Geografia Física. Geosaberes, Fortaleza, vol. 8, nº 14, p. 75-84, 2017. Disponível em: http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/397 Acesso em 10 jan. 2019.

NOVAIS, Marcos Paulo Souza. A geologia/ geomorfologia costeira nos livros didáticos de Geografia: por uma prática pedagógica contextualizada. Geografia, Ensino e Pesquisa, vol. 20, n.1, p. 84-94 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/geografia/article/view/14214/pdf Acesso em 10 jan. 2019.

SERAFIN, Carlos Frederico Simões; HAZIN, Fábio. O Ecossistema Costeiro. In CHAVES, Paulo Tarso. O mar no espaço geográfico brasileiro. Brasília: Ministério da Educação: Secretaria da Educação Básica, 2006. Vol. 08. p. 101- 131.

SILVA, Maria Augusta Martins da; SILVA, André Luiz Carvalho da; SANTOS, Carla Luiza; SILVESTRE, Carolina Pereira et. al. Praias da Baía de Guanabara no Estado do Rio de Janeiro. Revista Brasileira de Geomorfologia, vol. 17, nº 2, (Abr-Jun) p.205-225, 2016. Disponível em: http://www.lsie.unb.br/rbg/index.php/rbg/article/view/839/536 Acesso em 05 jan. 2019.

SOUZA, Carla Juscélia Oliveira; OLIVEIRA, Janete Regina. Representação de áreas de riscos sócio-ambientais: Geomorfologia e ensino. RISCOS - Associação Portuguesa de Riscos, Prevenção e Segurança, v. 18, 2011, p. 175- 184. Disponível em: sp.uc.pt/bitstream/10316.2/36058/1/Representação%20de%20áreas%20de%20riscos.pdf?ln=es. Acesso em 05 jan 2019.
Published
01/09/2019
How to Cite
SACRAMENTO, Ana Claudia Ramos; BARROSO, Taíza Nunes de Souza. The importance of the coastal geomorphology study in geography lessons through field work. Geosaberes, Fortaleza, v. 10, n. 22, p. 14 - 25, sep. 2019. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/811>. Date accessed: 24 apr. 2024. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v10i22.811.
Section
ARTICLES