Proposals for colaborative mapping as strategies for geography teaching

Abstract

The development of computer science and communication has promoted a new scope of Cartography, with the diffusion and construction of maps through Internet browsers. Because the collaborative mapping practices are still incipient in the school environment, the objective of the present work is to present proposals for the use of this technology in teaching-learning in Geography. For this, are presented the learnings in the National Common Curricular Base for Primary Education that can be covered by the use of collaborative mapping platforms and some examples of the use of Google My Maps are indicated. The use of online collaborative mapping platforms in education demonstrates the access and the instrumentation in technologies that can later be used for everyday life, the exercise of citizenship and the world of work.

Author Biography

Diego Tarley Ferreira Nascimento, Federal University of Goiás (UFG), Brazil

Professor do Instituto de Estudos Socioambientais da Universidade Federal de Goiás (IESA/UFG).

References

ALMEIDA, G. P.; VENTORINI, S. E. Mapeamento participativo de áreas de risco a movimento de massa no bairro Senhor dos Montes – São João Del-Rei, MG. Caderno de Geografia, Uberlândia, v. 24, n. especial, p. 79-94, 2014.

ALMEIDA, R. D.; PASSINI, E. Y. Espaço geográfico: ensino e representação. São Paulo: Contexto, 1989.

ARAUJO, F. E.; ANJOS, R. S.; ROCHA-FILHO, G. B. Mapeamento participativo: conceitos, métodos e aplicações. Bol. geogr., Maringá, v. 35, n. 2, p. 128-140, 2017.

BENDER, W. N. Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI. Porto Alegre: Penso Editora, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: 2017.

CARTWRIGHT, W. Neocartography: Opportunities, Issues and Prospects. South African Journal of Geomatics, Cape Town, v. 1, n. 1, p. 14-31, 2012.

FERNÁNDEZ, P. A. Nuevas prácticas cartográficas: democratización de la cartografía mediante las geotecnologías y su impacto en el desarrollo local. Rev. estud. polít. estratég., Santiago, v. 4, n. 2, p. 54-71, 2016.

HIRATA, E. Proposta de esquema conceitual de mapeamento colaborativo de alagamentos e inundações na cidade de São Paulo. proposta de esquema conceitual de mapeamento colaborativo de alagamentos e inundações na cidade de São Paulo, São Paulo, 2013.

NIELSEN Company. Tops of 2016: Digital. 2016. Disponível em: . Acessado em 16 de jul. 2019.

MENEGHETTE, A. A. C. Geovisualização: exercícios práticos em sala de aula. Revista Brasileira de Cartografia, n. 66, v. 4, p. 831-841, 2014.

MENEGUETTE, A. A. C. Por dentro do Google Earth (parte 1). Revista MundoGEO, Curitiba, v. 70, p. 42-43, 2012.

MENEGUETTE, A. A. C. Por dentro do Google Earth (parte 2). Revista MundoGEO, Curitiba, v. 71, p. 34-35, 2013.

MENEGUETTE, A. A. C. Por dentro do Google Earth (parte 3). Revista MundoGEO, Curitiba, v. 72, p. 34-35, 2013.

NUÑEZ, J. J. R.; KISS, J. Ideas y experiencias sobre el uso de servicios de mapas web e la educacion. Boletim Paulista de Geografia, v. 99, p.86-101, 2018.

OLIVEIRA, E. F. C. de. Geocolaboração, fiscalização ambiental e panorama atual no Brasil: estudo de caso na Polícia Militar Ambiental do Estado do Rio De Janeiro. Dissertação (Mestrado em Engenharia Ambiental)- Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense, Macaé-RJ, 2018.

OLIVEIRA, I. J. de; NASCIMENTO, D. T. F. As geotecnologias e o ensino de Cartografia nas escolas: potencialidades e restrições. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 7, n. 13, p. 158-172, 2017.

PEREIRA JÚNIOR, C.; HOLANDA, G.; SPTIZ, R. Crowdmapping e mapeamento colaborativo em iniciativas de inovação social no Brasil. In: CONGRESO DE LA SOCIEDAD IBERO-AMERICANA DE GRÁFICA DIGITAL, 20. Buenos Aires. Anais..., Buenos Aires, Argentina, 2016.

TAYLOR, D. R. F. Maps and mapping in the information era. In: ICA CONFERENCE, 18TH, Stockholm, 1997. Proceedings… Gavle: Swedish Cartographic Society, 1997.

TIC EDUCAÇÃO: pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2017.

TSOU, M. H. Revisiting Web Cartography in the United States: the rise of user-centered design. Cartography and Geographic Information Science, v. 38, n. 3, p. 250-257, 2011.
Published
01/09/2019
How to Cite
NASCIMENTO, Diego Tarley Ferreira. Proposals for colaborative mapping as strategies for geography teaching. Geosaberes, Fortaleza, v. 10, n. 22, p. 49 - 61, sep. 2019. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/812>. Date accessed: 28 mar. 2024. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v10i22.812.
Section
ARTICLES