A utilização de tecnologias na cartografia escolar: jogo digital para a alfabetização cartográfica
Abstract
A presente pesquisa teve como objetivo geral elaborar um jogo digital capaz de auxiliar no processo de alfabetização cartográfica e validá-lo com os sujeitos do ensino e aprendizagem da Geografia. Para tanto, primeiramente realizou-se um aprofundamento nas questões teórico-metodológicas por meio do resgate teórico. Definidas as matrizes teóricas deu-se início a elaboração do jogo digital. A validação do jogo ocorreu na quinta série da Escola Estadual de Educação Básica Tito Ferrari, localizada no município de São Pedro do Sul/RS. Como resultado aponta-se que a elaboração e validação do jogo “Pedrinho em: conhecendo o mapa” propiciou uma aprendizagem significativa da alfabetização cartográfica e forneceu um importante recurso didático para o Município.
Keywords
Policy Proposal for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and The citation of published work (See The Effect of Free Access).