From experiment to the experience: building knowledge and identities in the supervised internship in geography teaching
Abstract
The article discuss the supervised internship in Geography Teaching at Geography Department of São Paulo University. Therefore, we analyzed the students perceptions expressed in internship report present in the end of process. In this discussion, we seeking understand the possibilities that supervised internship practices bring to students building knowledge and practices that expand your formative process, articulating the academics knowledge with those elaborate during the internship experience.
References
CACETE, N. H. A formação do professor para a escola secundária e sua localização institucional: da faculdade de filosófica ao instituto superior de educação: a referência da formação do professor de Geografia. Tese de Doutorado, FFCLH, DG, USP, 2002.
DEMO, P. Pesquisa: princípio científico e educativo. 11º edição. São Paulo: Cortez, 2005.
FREIRE, P. Extensão ou Comunicação. 2ª edição. São Paulo: Paz e Terra, 1975.
__________. Pedagogia da Autonomia. 27ª edição. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
LARROSA, J. “Notas sobre a experiência e o saber de experiência” IN: Revista Brasileira de Educação. nº 19, Jan./ Fev./ Mar/ 2002.
NÓVOA, A. Professores: Imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
_________. (Org.) Profissão professor. 2ª edição. Porto: Porto Editora, 2008.
_________. (Org.) Vidas de professores. 2ª edição. Porto: Porto Editora, 2007.
PIMENTEL, C. S. Aprender a ensinar: a construção da profissionalidade docente nas atividades de estágio em Geografia. Tese de Doutorado. FE-USP: São Paulo, 2010.
TARDIF, M. Saberes Docentes e formação profissional. 11ª edição. São Paulo: Vozes, 2010.
_________.; LESSARD, C. O Trabalho Docente. 4ª edição. Petrópolis: Vozes, 2008.
Keywords
Policy Proposal for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and The citation of published work (See The Effect of Free Access).