From experiment to the experience: building knowledge and identities in the supervised internship in geography teaching

Abstract

The article discuss the supervised internship in Geography Teaching at Geography Department of São Paulo University. Therefore, we analyzed the students perceptions expressed in internship report present in the end of process. In this discussion, we seeking understand the possibilities that supervised internship practices bring to students building knowledge and practices that expand your formative process, articulating the academics knowledge with those elaborate during the internship experience.

Author Biography

Eduardo Donizeti Girotto, Universidade de São Paulo

Professor do Departamento de Geografia da Universidade de São Paulo (USP).

References

ANTUNHA, H. C. G. Universidade de São Paulo: fundação e reforma. São Paulo: CRPE, 1974.
CACETE, N. H. A formação do professor para a escola secundária e sua localização institucional: da faculdade de filosófica ao instituto superior de educação: a referência da formação do professor de Geografia. Tese de Doutorado, FFCLH, DG, USP, 2002.
DEMO, P. Pesquisa: princípio científico e educativo. 11º edição. São Paulo: Cortez, 2005.
FREIRE, P. Extensão ou Comunicação. 2ª edição. São Paulo: Paz e Terra, 1975.
__________. Pedagogia da Autonomia. 27ª edição. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
LARROSA, J. “Notas sobre a experiência e o saber de experiência” IN: Revista Brasileira de Educação. nº 19, Jan./ Fev./ Mar/ 2002.
NÓVOA, A. Professores: Imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
_________. (Org.) Profissão professor. 2ª edição. Porto: Porto Editora, 2008.
_________. (Org.) Vidas de professores. 2ª edição. Porto: Porto Editora, 2007.
PIMENTEL, C. S. Aprender a ensinar: a construção da profissionalidade docente nas atividades de estágio em Geografia. Tese de Doutorado. FE-USP: São Paulo, 2010.
TARDIF, M. Saberes Docentes e formação profissional. 11ª edição. São Paulo: Vozes, 2010.
_________.; LESSARD, C. O Trabalho Docente. 4ª edição. Petrópolis: Vozes, 2008.
Published
08/08/2017
How to Cite
GIROTTO, Eduardo Donizeti. From experiment to the experience: building knowledge and identities in the supervised internship in geography teaching. Geosaberes, Fortaleza, v. 8, n. 15, p. 51 - 66, aug. 2017. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/564>. Date accessed: 03 july 2024. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v8i15.564.
Section
ARTICLES

Keywords

Ensino de Geografia, Estágio, Saberes Docentes.