Didactic strategies for the understanding of content in geography lessons

Abstract

The present work aims to present the experiences and results obtained from the use of different didactic strategies in the Geography lessons, based on the intervention project developed under the PIBID Geography Subproject of the UEPB in the 1st year class D Afternoon of the State School. São Sebastião, in the city of Campina Grande-PB. Reflection on the insertion of new classroom strategies becomes necessary as geographic contents are involved in complex and articulate contexts. In this context, some didactic strategies were used in collective work with the students, who built understandings, analyzes and, in an integrated way, demonstrated their abilities and capacities of representation of the geographic space.

Author Biographies

Giovana Tavares Lopes, Universidade Estadual da Paraíba, Brasil

Graduante de Geografia (UEPB)

Josandra Araújo Barreto de Melo, Universidade Estadual da Paraíba, Brasil

Professora do Departamento de Geografia (UEPB) e coordenadora da área de Geografia no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID). 

References

CALADO, Flaviana, M. O ensino de geografia e o uso dos recursos didáticos e tecnológicos. Geosaberes, Fortaleza, v. 3, n. 5, p.12-20, jan. / jun. 2012.
CALLAI, Helena Copetti. A geografia e a escola: muda a geografia? Muda o ensino?.Terra Livre, São Paulo, N° 16, p. 133-152/ 1° semestre/2001.
CAVALCANTI, Lana de Souza. A geografia escolar e a cidade: Ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana cotidiana. Campinas-SP: Papirus, 2008.
EARTH, Google. Disponível em: earth. google.com. Acesso em: 28 de Outubro de 2015.
GUIMARÃES, I. V. Os artefatos midiáticos, a pesquisa e o ensino de geografia. In:ALBUQUERQUE, A. de S.; FERREIRA, A. de S. (Orgs.) Formação, Pesquisa e Práticas Docentes: reformas curriculares em questão. João Pessoa: Editora Mídia, 2013. (pp. 219-238).
MORAIS, I. R. D. Diferentes linguagens no ensino de geografia: novas possibilidades. In: ALBUQUERQUE, A. de S.; FERREIRA, A. de S. (Orgs.) Formação, Pesquisa e Práticas Docentes: reformas curriculares em questão. João Pessoa: Editora Mídia, 2013. (pp.241-263).
OLIVEIRA, Lívia de. O ensino/aprendizagem de geografia nos diferentes níveis de ensino. In: PONTUSCHKA, Nídia, N; OLIVEIRA, Ariovaldo, U, de. Geografia em perspectiva. 3. ed., 3°reimpressão. São Paulo: Contexto, 2010. (p. 217-220).
PONTUSCHKA, N. N.; et.al. A linguagem cinematográfica no ensino de Geografia. In: __________. et. al. Para ensinar e aprender Geografia. São Paulo: Cortez Editora, 2008. (pp.261-286).
Published
02/09/2017
How to Cite
LOPES, Giovana Tavares; MELO, Josandra Araújo Barreto de. Didactic strategies for the understanding of content in geography lessons. Geosaberes, Fortaleza, v. 8, n. 16, p. 2 - 11, sep. 2017. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/575>. Date accessed: 05 oct. 2022. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v8i16.575.
Section
ARTICLES

Keywords

Ensino de Geografia; estratégias didáticas; construção dos conhecimentos