The experience of natural insecticide in the school garden as a contribution to the teaching of geography

Abstract

This survey aims primarily to analyze the contributionof the production and use of natural insecticide in the garden of the public school, in the fight against the leafy ants (Saúvas)experience to geography learning by Basic Education (8th to 9th grades) students. This is a qualitative survey of ethnographic case study type. The study is structured into two parts. The first – Ecology and Awareness: ways to citizenship exercise – provides a retrospective of environmentalism inglobal and school policy policy, in which the work of geography was essential in sequentially combining the society of leaf-cutting ants by comparing it with human society to the present days. It also shows the Ways to the Survey: The Ethnographic Case Study. The second part – of the natural insecticide in the garden experiment at Nilson Holanda School – records the educational experiment developed in a public school in the municipality of Fortaleza. Finally, it presents the final considerations and discusses the need of perception in relation to geography together with environmental education to increase training and human actions, based on the school garden and local society, showing the personal and collective effort in this awareness.

Author Biography

Cristiane e Castro Feitosa Melo, Ceará State University, Brazil

Doutora em Geografia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) e Professora da Escola Municipal Nilson Holanda

References

BRASIL. Câmara dos Deputados. Decreto nº 4.281, de 25 de junho de 2002. Regulamenta a Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999, que institui a Política Nacional de Educação Ambiental, e dá outras providências. Disponível em < http://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/2002/decreto-4281-25-junho-2002-459149-norma-pe.html > Acessado em março de 2016.
BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais – Geografia. Brasília: Ministério da Educação, 1998.
BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais – Temas Transversais. Brasília: Ministério da Educação, 1998.
BRASIL, Senado Federal. Constituição da República Federativa do Brasil. 2. ed. Brasília: Subsecretaria de Edições Técnicas, 1988.
BRASIL, Senado Federal. Conferência das Nações Unidas sobre Meio Ambiente e Desenvolvimento Humano – UNCED 92. Agenda 21. Brasília: Senado Federal, 1994.
FACULDADE DE EDUCAÇÃO/UFC. VII Seminário Cultura de Paz, Educação e Espiritualidade. Universidade Federal do Ceará: Livro de Resumos, Fortaleza, p. 41, dez. 2016. Disponível em < https://ufcculturadepaz.webnode.com.br/ > Acessado em março de 2016.
FÓRUM GLOBAL 92. Tratado de educação ambiental para sociedades sustentáveis e responsabilidade local. Aprovado no Fórum Internacional das Organizações Não-Governamentais e Movimentos Sociais no âmbito do Fórum Global Eco-92. Rio de Janeiro: Fórum das ONGs, 1992.
MELO, C. C. F. A Reciclagem do Lixo Urbano como Contribuição à Educação Ambiental no Ensino Fundamental. Monografia (Especialização em Metodologia do Ensino de Geografia) – Programa de Pós-Graduação em Educação – UECE, Fortaleza, 1999.
______. A Reciclagem do Lixo Urbano como Contribuição ao Ensino de Geografia. Universidade Federal do Ceará: Revista Geosaberes, Fortaleza, v. 3, n. 5, p. 37-46, jan./jun. 2012.
______. Práticas Produtivas e de Conservação Ambiental no Reordenamento Territorial do Alto Jaguaribe - Ceará. Tese (Doutorado em Geografia) – Programa de Pós-Graduação em Geografia – UECE, Fortaleza, 2015.
MORAES, Alexandre de. Constituição do Brasil e Legislação Constitucional. Interpretada, São Paulo, n. 4, p. 34 - 66, 2004.
VIOLA, Eduardo J.; LEIS, Héctor R. Meio Ambiente, Desenvolvimento e Cidadania: desafios para as Ciências Socais. São Paulo: Cortez, 1995.
Published
17/12/2018
How to Cite
MELO, Cristiane e Castro Feitosa. The experience of natural insecticide in the school garden as a contribution to the teaching of geography. Geosaberes, Fortaleza, v. 10, n. 20, p. 1 - 14, dec. 2018. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/661>. Date accessed: 21 nov. 2024. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v10i20.661.
Section
ARTICLES