Papel dos sujeitos sociais envolvidos no processo avaliativo de livros didáticos de geografia para as séries iniciais do ensino fundamental I
Abstract
Este artigo tem como preocupação central discutir o papel dos sujeitos sociais envolvidos no processo avaliativo dos livros didáticos voltados ao ensino fundamental I, indicando contradições existentes em suas atuações. Esta caracterização baseou-se em referenciais teóricos, documentos oficiais e alguns depoimentos de professores da cidade de Fortaleza que foram coletados por mim em vivências pedagógicas. Percebe-se que atuam na edição, seleção, escolha e distribuição dos livros, segmentos sociais com interesses distintos que deixam a desejar na construção de critérios e no uso de ferramentas que permitam avaliação adequada dos livros didáticos de Geografia.
Keywords
Policy Proposal for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and The citation of published work (See The Effect of Free Access).